کشف لاشه یک قطعه نهنگ در سواحل جاسک

شنبه ۱۶ اردیبهشت – ۰۱:۴۲:۰۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از کشف یک قطعه نهنگ در محدوده سواحل شرقی شهرستان جاسک خبر داد.
به گزارش آریا به نقل ازمانا، “مجید وفادار”با اعلام این خبر اظهار داشت: با دریافت گزارشات واصله از شهرستان جاسک مبنی بر مشاهده یک قطعه لاشه نهنگ در محدوده سواحل شرقی آن شهرستان (منطقه بیاهی)، مامورین محیط زیست دریایی اداره حفاظت محیط زیست جاسک به محل عزیمت کردند.
وی با اشاره به اینکه لاشه این نهنگ در روز شنبه هفته گذشته(۹اردیبهشت) کشف شده است افزود: با توجه به شواهد موجود و پس از بررسی وضعیت ظاهری حیوان مشخص شد علت مرگ برخورد با جسم سنگین و ایجاد پارگی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان خاطرنشان کرد: پس از گزارش مشاهدات و مطالعات میدانی صورت گرفته توسط گروه کارشناسی این اداره کل مشخص شد که لاشه کشف شده از گونه نهنگ اسپرم کوتاه(Pygmy Sperm Whale) با نام علمی (Kogia breviceps) است.
وفادار با اشاره به سایرمشخصات این نهنگ اسپرم اظهار کرد: این لاشه طول تقریبی دو متر و ۸۰ سانتی‌متر با وزنی حدود ۳۰۰ کیلوگرم داشت که زمان احتمالی مرگ آن نیز هفت روز قبل از مشاهده اعلام شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرگ این نهنگ احتمالاً در اثر اختلال در ناوبری و برخورد با پروانه شناور بوده است گفت: طول باله پشتی این جاندار ۲۴سانتی‌متر؛ طول باله دمی ۹۷ سانتی متر و طول باله های جانبی ۳۹ سانتی متر است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان عوامل تهدید کننده این جاندار گفت: از جمله عوامل تهدید کننده حیات این آبزیان می‌توان به برخورد با شناورها، بلع زباله های پلاستیکی نظیر تور و طنابهای ماهیگیری، طناب کشتی ها،پاکتهای پلاستیک و…، صید ضمنی، بویژه در صید به روش تورهای گوشگیر و پرساین،صداهای ناشی از فعالیتهای نظامی ،آلودگی های شیمیایی و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.
وفادار اذعان داشت: این دومین گزارش از مشاهده این نهنگ در آبهای این استان است و با وجود اینکه زیستگاه اصلی آن آبهای عمیق اقیانوسی و تا حدودی دریای عمان است اما تاکنون در ایران مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته است .

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۵۱۳۴۲۰۷۳۴۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.