کشف ژن‌های مؤثر در بروز یک نابینایی شایع!!

محققان سنگاپوری موفق به شناسایی سه ژن دخیل در «گلوکومای زاویه بسته اولیه» به عنوان یکی از علل بروز نابینایی شدند.

 

 cheshm

 

آب سیاه یا گلوکوما یکی از بیماری‌های شایع چشمی در جهان است و بیش از ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری گلوکومای زاویه بسته اولیه (PACG)‌رنج می برند.

 

محققان موسسه تحقیقات چشم سنگاپور (SERI) با همکاری مرکز ملی چشم (SNEC)‌ و دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به سرپرستی یک کنسرسیوم بین المللی تحقیقاتی موفق به شناسایی ژن‌های دخیل در این بیماری شدند.

 

این کنسرسیوم بین‌المللی مطالعه ژنومی یک هزار و ۸۵۴ بیمار مبتلا به PACG و ۹ هزار و ۶۰۸ نمونه گروه کنترل در آسیا را در طول پنج سال انجام داده است.

 

اعتبار آزمایشات در یک هزار و ۹۱۷ بیمار دیگر و هشت هزار و ۹۴۳ نمونه گروه کنترل جمع آوری شده از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

پروفسور «تین» سرپرست تیم تحقیقاتی سنگاپور بیش از یک دهه بر روی بیماری PACG تحقیق کرد و معتقد به وراثتی بودن این بیماری است.

 

در این پژوهش یک هزار و ۲۹۳ بیمار PACG و هشت هزار و ۲۵ گروه کنترل در سنگاپور مورد بررسی قرار گرفتند که نخستین مطالعه ژنتیکی بیماری گلوکومای زاویه بسته اولیه در جهان محسوب می شود.

 

کشف سه ژن دخیل باعث درک بهتر بیماری گلوکومای زاویه بسته اولیه و امکان توسعه روش های درمانی جدید و پیشگیری از نابینایی افراد خواهد شد.

 

نتیجه این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

منبع:ایسنا

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.