کشف ژن سرطان سینه در مردان

ممتاز نیوز: گرچه در برابر هر صد زنی که هیولای سرطان به نواحی سینه و پستان آنها حمله می‌کند، فقط یک مرد مبتلا به سرطان سینه می‌شود، دانشمندان بتازگی ژنی را شناسایی کرده‌اند که از همین یک درصد مردان مبتلا به درد زنان، چند صد نفر را هر سال به کام مرگ می‌کشد.

دکتر اور و همکارانش در مؤسسه تحقیقات سرطان لندن با مطالعه تغییرات ژنتیک در این زمینه گفته‌اند: پیدا‌کردن ژن مرتبط با این سرطان سبب درک بهتر زیست‌شناسی آن و رسیدن به آگاهی‌ها و راه‌هایی می‌شود که درمان بهتر این سرطان را هم در زنان و هم در مردان به ارمغان می‌آورد.

ژن مذکور RAD51B نامگذاری شده که در مطالعه «DNA​»​۸۲۳ مرد مبتلا به سرطان سینه و ۲۷۹۵ مرد سالم از این نظر، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. به گفته سرپرست این تحقیق، در ۲۰ درصد مردان مبتلا به سرطان سینه تغییرات ژن یاد شده فقط در ۱۵ درصد مردان سالم دیده شده است.سرطان پستان در زنان معمولا بافت لوبول‌های پستانی یا غدد شیری را همراه با مجاری یا لوله‌های انتقال‌دهنده شیر به نوک پستان از بین می‌برد و در صورت گسترش، نواحی سینه را نیز دربرمی‌گیرد، اما در مردان بافت سینه و سلول‌هایی را از بین می‌برد که آستر مجاری منتهی به نوک پستان را شکل می‌دهند.

اضافه وزن، جهش‌های ژنتیک، سابقه قبلی خانوادگی، نارسایی‌های کبدی، حتی شغل و تماس با بخاراتی مثل گازوئیل و… در ابتلا به سرطان سینه بین مردان دخیل است.

طبق نتایج پژوهشی متفاوت درباره رژیم غذایی و عادات خوراکی مبتلایان به سرطان سینه و پستان مشخص شده بود که خوردن مداوم آلو، سیب، هلو، توت‌فرنگی، تمشک، و مصرف روزانه شیر و کلم خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می‌دهد. در برخی تحقیقات دیگر خوردن هر روز سبزیجاتی چون کلم بروکلی چه برای جلوگیری از مرگ و میر (۶۲ درصد) و چه برای کاهش خطر ابتلا به آن (۳۵ درصد) مفید دانسته شده.

لازم است مردان برای کاهش عوامل خطر در این زمینه، اختلالات پدید آمده در شکل سینه و کارکرد بیضه‌ها یا هورمون‌ها را زیر نظر بگیرند و در صورت تغییر برای تشخیص دقیق‌تر به پزشک و آزمایش روی آورند.
منبع: جام جم

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.