کشورهای استکباری با وجود عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری منافع خود را دنبال می‌کنند

۱۳م آذر ،

رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه گفت: تعارض کشورهای قدرتمند در اجرای قوانین نشان دهنده این است که کشورها در حالی از قوانین اطاعت می کنند که صلاحیت داخلی آنان حفظ شود!

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، علیرضا دیهیم رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه در دهمین سال تولد دادگاه بین‌المللی کیفری در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ماده ۲۷ اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری اظهار داشت: ماده ۲۷ این اساسنامه به این اشاره شده است که مسئولان و مقامالت کشوری از مصونیت قضایی برخوردار نبوده و همه در مقابل قانون یکسان می باشند و این امر خلاف قانون داخلی ایران است اما به معنای نقض آن نیست.

وی ادامه داد: آمریکا و کشورهای قدرتمند خود را از این مساله مبّری کرده و از این امر به نفع خود استفاده می‌کنند و در مواقعی که به نفعشان نباشد این ماده را به فراموشی می‌سپارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به پرونده کذایی “آمیا” سال ۱۹۹۴ گفت: ابتدای امر، بمب گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان آرژانتین به دلیل مطرح شدن شکایت علیه ایران، مسئولان جمهوری اسلامی مورد توجه این مساله قرار گرفتند و می‌خواستند مقامات ایرانی را مجازات کنند اما پس از بررسی در اجلاس اینترپل بر اساس نظر شورای اجرایی پلیس بین‌الملل به نفع جمهوری اسلامی ایران رای صادر شده و از تعقیب مقامات مورد اتهام ایرانی در این پرونده، ممانعت بعمل آمد.

وی همچنین به موارد دیگری از جمله‌ شکایت علیه وزیر دفاع پیشین آمریکا و اسرائیل اشاره کرد و اظهار داشت: این اشخاص از قوانین دیوان سرباز زده و در جرایم بین‌المللی مصونیت قضایی اشخاص و مقامات خود را اعمال می‌کنند و این در حالی است که خواستار اجرای صلاحیت دیوان بر مسائل داخلی ایران می باشند ولی مقامات خود از مصونیت قضایی برخوردارند.

دیهیم در پایان خاطر نشان کرد: تعارض کشورهای استکباری در اجرای قوانین نشان دهنده این است که کشورها در حالی از قوانین اطاعت می کنند که صلاحیت داخلی آنان حفظ شود!

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.