کشورهای دیگر برای انتخابات چه اکثریتی را قائل هستند

کشورهای دیگر برای انتخابات چه اکثریتی را قائل هستند

جام جم آنلاین: سوالی که این گزارش می‌خواهد به آن پاسخ بد هد، این است که کشورهای دیگر دنیا برای انتخاب نمایندگان مجلس چه اکثریتی را انتخاب کرد ه‌اند. آیا انتخابات دو مرحله‌ای وجود دارد یا انتخاب یک مرحله‌ای است؟.

پاسخ به این پرسش با توجه به نظام سیاسی و اجتماعی کشورهای مختلف و حزبی بودن یا نبودن آنها و نیز نظرات علمای حقوق، متفاوت است.

روسیه

برای انتخاب ۴۵۰ نماینده دومای روسیه، از نظام انتخاباتی موازی استفاد ه می‌شود؛ به این شکل که نیمی از اعضای دوما از طریق یک نظام اکثریتی ساده (نسبی) انتخاب می‌شوند و نیم دیگر اعضای آن از طریق یک نظام تناسبی مبتنی بر فهرست‌های حزبی که بعد ملی د ارند و هر حزب برای به د ست آورد ن حد اقل یک کرسی بایدپنج د رصــــد آرا را به د ست آورد.

به این ترتیب، مرحله دوم انتخاب پارلمانی در روسیه معنایی ند ارد و کار در همان مرحله اول تمام می‌شود.

فرانسه

نظام پارلمانی فرانسه شامل دو مجلس سنا و مجلس ملی است. ۵۷۷ نمایند ه مجلس ملی فرانسه با رأی مستقیم مردم، از طریق نظام انتخاباتی اکثریتی ساد ه انتخاب می‌شوند.

نمایندگان مجلس سنا هم از طریق رأی غیرمستقیم مردم به کالج‌های انتخاباتی (متشکل از نمایندگان، اعضای شوراهای عمومی، اعضای شوراهای منطقه‌ای و اعضای شوراهای شهری هر بخش) و سپس انتخاب نمایندگان سنا توسط این کالج‌ها مشخص می‌شوند.

آلمان

شیوه انتخاب نماینده «بود ستاگ» (مجلس نمایندگان آلمان) مبتنی بر دو روش است؛ یکی انتخاب نمایندگان در حوزه‌های تک‌نماینده‌ای از میان نامزد هایی که احزاب معرفی می‌کنند با روش اکثریت ساده و یکی دیگر انتخاب نمایندگان از میان فهرست‌های ایالتی معرفی شده توسط احزاب.

آمریکا

اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده از طریق نظام انتخاباتی اکثریت ساده برگزیده می‌شوند. تعداد آنها ۴۳۵ نفر است که به تناسب جمعیتی بین ایالات تقسیم می‌شوند. از هر ایالت، دو نماینده نیز به روش اکثریت ساده برای انتخابات مجلس سنا برگزیده می‌شوند.

انگلیس

انتخابات برای برگزیدن ۶۵۹ کرسی مجلس عوام بریتانیا در ۶۵۹ حوزه انتخابیه تک‌نماینده‌ای به روش اکثریت ساده برگزار می‌شود و کاندیدایی که بیشترین رأی را به دست بیاورد، به مجلس راه می‌یابد. مجلس اعیان بریتانیا شامل اعضای انتصابی یا موروثی است و انتخاباتی برای برگزیدن اعضای آن انجام نمی‌شود.

لبنان

طبق ماده یک قانون انتخابات مجلس نمایند گان لبنان، این مجلس شامل ۱۲۸ عضو است که به روش نظام اکثریتی و به صورت تک ‌مرحله‌ای انتخاب می‌شوند.

کرسی‌های نمایندگی بین طوایف تقسیم شده است و در هر حوزه انتخابیه، مرد م از بین نامزدهای طایفه خاص نمایند گان خود را انتخاب می‌کنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.