کشورهای منطقه می توانند از دستاوردهای علمی ایران استفاده کنند

‘حسین حاج حسن’ که نماینده حزب الله در دولت ‘نجیب میقاتی’ نیز به شمار می آید، روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را برای تبادل تجربیات علمی با سایر کشورها به ویژه کشورهای عربی اعلام کرده است.

وی درباره تفاهم نامه های امضا شده میان لبنان و ایران نیز اظهار داشت: برخی از این تفاهم نامه ها اکنون در حال اجرا هستند و مابقی نیز به زودی با فراهم آوردن مقدمات و امکانات لازم، اجرایی خواهند شد.

‘حاج حسن’ درباره سطح روابط کشاورزی میان لبنان و ایران تصریح کرد: این روابط در زمینه مطالعات، تبادل تجربیات و تکنولوژی بویژه در سطح دامپزشکی و داروهای کشاروزی سابقه طولانی دارد.

وی افزود: لبنان به شکل اساسی می تواند از تجربیات ایران در عرصه های نیرو، بهداشت، کشاورزی و صنعت نیز بهره مند شود.

حاج حسن همچنین از نشست کمیته عالی مشترک ایرانی لبنانی در دوشنبه هفته آینده به مدت سه روز خبر داد و اظهار داشت : در این نشست طرح های عمرانی مختلفی در عرصه های گوناگون فرهنگی، تربیتی، نیرو، بهداشت، کشاورزی، مخابرات، راه و جاده و احداث سد مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر کشاورزی لبنان در خصوص گفت و گوهای هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ در ترکیه نیز گفت: برگزاری این نشست نشان داد که استفاده از انرژی هسته ای مسالمت آمیز حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است.

حاج حسن گفت: جمهوری اسلامی ایران در این نشست ثابت کرد کشوری مقتدر ، تأثیر گذار و حامی ملت های منطقه بوده و سیاست های راهبردی آن نیز در این راستا است.

وی با اشاره به تصمیم راسخ ایران برای ادامه فعالیت صلح آمیز هسته ای افزود: رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانات خود بارها بر صلح آمیز بودن این فعالیت ها تاکید کرده اند.

وزیر کشاورزی لبنان با اشاره به نقش ایران در منطقه ادامه داد: ایران از لحاظ مساحت، موقعیت، اقتصاد وفرهنگ کشوری تأثیر گذار در منطقه و جهان است.

حاج حسن افزود: تلاش ایران در حمایت از ایجاد وحدت میان مسلمانان و دور کردن خطر رژیم صهیونیستی، منع دخالت بیگانان درکشورهای منطقه ، حفظ استقرار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، آزادی بیان و حمایت از ملت ها و جنبش های مقاومت در منطقه ستودنی است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در بازسازی خرابه های باقی مانده از جنگ ۳۳روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال ۲۰۰۶میلادی نقش به سزایی داشت و ثابت کرد همواره در کنار مردم مظلوم فلسطین قرار دارد.

وی درباره اعتراف اخیر ‘ایهود باراک’ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که گفته بود ایران تصمیمی در تولید سلاح هسته ای ندارد اظهار داشت: این سخنان حاکی از سردرگمی سیاست های این رژیم در مقابل جمهوری اسلامی ایران است.

حاج حسن تأکید کرد: رژیم صهیونیستی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و هنگامی که پرچم فلسطین بر بام سفارت این رژیم اشغالگر در تهران برافراشته شد، تاکنون در حالتی از سرگردانی به سر می برد.

وزیر کشاورزی لبنان تصریح کرد: اسراییل غاصب درحالی به تهدید نظام اسلامی ایران می پردازد که خود عاجز و درمانده است.

وی درمورد موافقت برخی کشورهای عربی برای استقرار سامانه موشکی آمریکا در خاک خود ادامه داد: سران این کشورها فاقد هرگونه اراده ای در این زمینه هستند و این سیاست ها توسط دولتمردان آمریکایی به آنها دیکته می شود.

حاج حسن افزود: اگر حاکمان وابسته این کشورها قادر به اخذ تصمیمی بودند، برای آزاد سازی فلسطین تلاش می کردند.

خاورم*۲۰۲۳**۱۰۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۰۴۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.