کشور دچار “کم آبی” سیستماتیک است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یکی از چالش های بخش آب کشور را کم آبی سیستماتیک خواند و گفت: دچار کم آبی هستیم و این روند به سرعت رو به افزایش است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید رضا تشیعی افزود: منطقه خشک و نیمه خشک با بارندگی متوسط ۲۵۰ میلی‌متر، رشد جمعیت، تدوام خشکسالی برای سیزدهمین سال متوالی و رشد مصرف ناشی از رشد فعالیت ها سبب کم آبی سیستماتیک در کشور شده است.

وی بر ضرورت مشارکت ملی همه دست‌اندرکاران محیط زیست و بهداشت کشور بر تضمین کیفیت آب شرب تأکید کرد و گفت: موضوعی که باید در صدر همه مسائل به آن اشاره شود چالش‌های این بخش در بحث تأمین آب شرب است.

معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در باره  چالش دیگر بخش آب گفت : تغییرات ساختار اقتصادی در سطح داخلی و بین‌المللی این موضوع را تشدید کرده و سبب کم پولی سیستماتیک شده است.

وی سبب کم پولی سیستماتیک را واقعی نبودن تعرفه‌ها عنوان کرد و گفت: نمی‌توانیم قیمت تمام شده آب را از مشترکان بگیریم و از طرفی دیگر حساسیت صنعت در رشد روز افزون هزینه‌ها دچار کم پولی سیستماتیک در این عرصه شده است.

وی افزود: ساختار اقتصاد ملی و بین المللی این موضوع را تشدید کرده و تغییرات ساختاری گفته شده بر این موضوع افزوده است.

تشیعی در باره ضرورت مشارکت ملی همه دست اندرکاران محیط زیست و بهداشت کشور بر تضمین کیفیت آب شرب کشور گفت: وزارت بهداشت به عنوان محور اصلی حاکمیت و حوزه‌های دیگر با همگرایی با سیاست‌های این وزارتخانه نقش خود را در تضمین سلامت و بهداشت جامعه ایفا می کنند.

وی ادامه داد: بخش آب یکی از عوامل تأثیر گذار در این مسیر است و در صورت مشارکت سایر عوامل تأثیر گذار در نظام سلامت کشور، تأمین آب شرب و بهداشتی مورد نیاز با کمیت و کیفیت مطلوب خواهد بود.

وی تصریح کرد: شرکت های آب و فاضلاب در آغاز دهه هفتاد در حالی تشکیل شد که بسیاری از نقاط کشور در شرایط اخطار یا اضطرار از نظر تأمین آب شرب قرار داشت.

وی افزود: با تلاش مضاعف این شرکت ها ، شرایط به حالت عادی برگشته است.

تشیعی از چالش های شدید کم آبی، کم پولی و تشدید عوامل آلوده‌کننده آب شرب به عنوان مشکلات پیش روی شرکت های آب و فاضلاب یاد کرد و گفت: در صورتی که دستگاه هایی که در آلوده‌سازی منابع آب نقش دارد، به وظایف و تعهدات خود به درستی عمل نکند ، شرکت های آب و فاضلاب نخواهد توانست به تنهایی پاسخگوی تغییرات و چالش های کیفیت آب شرب باشد.

وی به استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی، معضل شیرابه‌های اماکن دفن زباله، رواناب های شهری حاوی آلاینده‌های خطرناک، فاضلاب های صنعتی به عنوان عوامل اصلی تهدید کننده منابع آب در حال حاضر اشاره کرد و گفت: دستگاه های متولی مانند وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست مکلفند با تبیین مقررات و قوانین سختگیرانه برخورد جدی با عوامل آلوده کننده، بخش آب و فاضلاب کشور را در تضمین سلامت آب یاری کنند.

تشیعی اظهار داشت: برنامه ایمنی آب از یک پروتکل جهانی نشأت گرفته و در حال حاضر با همکاری بخش آب و فاضلاب و وزارت بهداشت به صورت نمونه پایلوت در چند شهر کشور در حال انجام است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.