کلاه آبی های سازمان ملل از لبنان خارج می‌شوند

به گزارش ایرنا از بیروت، آرامش نسبی که مدتی طولانی است مناطق جنوبی رود ‘لیطانی’ (در نزدیکی فلسطین اشغالی) را فراگرفته و همچنین اوضاع بد اقتصادی که گریبانگیر اکثر کشورهای اروپایی شده، باعث شده که کشورهای تشکیل دهنده نیروهای ‘یونیفل’ در لبنان بویژه ایتالیا، اسپانیا و فرانسه، تصمیم به کاهش این نیروها در خاک لبنان بگیرند تا در طی چند مرحله حفاظت از امنیت تمامی این مناطق را به ارتش لبنان بسپارند.

فرانسه اولین کشوری است که اعلام داشته تعداد ۴۰۰ تن از سربازان خود را که بیشتر آنها در منطقه ‘دیر کیفا’ در نزدیکی شهر جنوبی صور مستقر هستند، کاهش خواهد داد.

عملیات خروج این سربازها از اواخر ماه آینده میلادی (ابتدای خرداد ماه) آغاز خواهد شد و تعداد سربازان فرانسوی در جنوب لبنان از ۱۲۰۰ نفر به ۸۰۰ نفر در این مرحله کاهش خواهد یافت.

ایتالیا نیز که بزرگترین سهم را در نیروهای ‘یونیفل’ مستقر در لبنان دارد، تصمیم گرفته که ۷۰۰ تن از سربازان خود را از این کشور خارج کند.

وزیر دفاع اسپانیا نیز اعلام داشته که تصمیم دارد حدود ۲۰ درصد از نیروهای خود را یعنی ۲۰۰ تن از ۱۱۰۰ سرباز خود که بیشتر در امور خنثی سازی مین و ارتباطات مشغول بوده اند، کاهش دهد.

هریک از این کشورها حساب و کتاب سیاسی، اقتصادی، نظامی و بین المللی خود را دارند اما این تصمیم بر روی صدها تن از خانواده های لبنانی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت چرا که بسیاری از شهروندان لبنانی به عنوان کارمند و مترجم با نیروهای ‘یونیفل’ مشغول به همکاری هستند و با خروج کامل این نیروها از خاک لبنان، زمینه بیکار شدن این افراد فراهم خواهد شد که این امر سبب نگرانی این خانواده ها شده است.

در همین زمینه روزنامه لبنانی ‘الاخبار’ هم به نقل از منابع دیپلماتیک از تحرک جدید فرانسه برای ایجاد تغییر در جدول وظایف نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان برای کمک به افراد مسلح سوری خبر داد.

بر اساس این گزارش، فرانسه از فرمانده ‘یونیفل’ در لبنان خواسته تا نسبت به جمع آوری اطلاعاتی پیرامون میزان ارائه خدمات پشتیبانی و لجستیکی فرودگاه های ‘ریاق’ و ‘قلیعات’ در شمال لبنان، تحقیق به عمل آورد.

طبق طرح فرانسه، قرار شده است یکی از دو فروگاه شمال لبنان با همکاری نیروهای ‘یونیفل’ و تحت نظارت سازمان ملل به عنوان مرکز اصلی فرود هواپیماهای به اصطلاح حامل کمکهای انسانی به مردم سوریه در نظرگرفته شود.

الاخبار با اشاره به درخواست سال گذشته سازمان ملل مبنی بر تجدید نظر در استراتژی نیروهای ‘یونیفل’ مستقر در جنوب لبنان، نوشت : فرانسه با هدف جمع آوری نتایج حاصل از حضور شش ساله این نیروها در جنوب لبنان، این طرح را به سازمان ملل تقدیم کرده است.

این روزنامه تأکید کرد: فرانسه عقیده دارد که نیروهای ‘یونیفل’ مستقر در جنوب لبنان نباید از سیر جریانات سیاسی پیرامون خود عزل شوند .از این رو، فرانسه درصدد توسعه دایره وظایف نیروهای ‘یونیفل’ در جنوب لبنان است تا بدین ترتیب مأموریت این نیروها از چارچوب امنیتی آن خارج شود و رنگ سیاسی به خود بگیرد.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان (یونیفل) بعد از پایان جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان، طبق قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل برای حفظ آرامش و امنیت در جنوب لبنان، در این منطقه مستقر شده اند.

خاور**۱۰۳۰**۱۶۰۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۰۲۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.