کلیدهایی برای رمزگشایی

جام جم آنلاین: از ویندوز ۲۰۰۰ به بعد، مایکروسافت قابلیتی را در سیستم‌های عامل خود طراحی کرد تا کاربران با استفاده از آن، اطلاعات شخصی و محرمانه خود را رمزنگاری کنند و رمزگشایی آنها نیز توسط گواهینامه‌های امنیتی و کلیدهای منحصر به‌فرد که توسط سیستم‌عامل ایجاد شده است، امکان‌پذیر بود.

 این قابلیت در ویندوز ۸ نیز وجود دارد و برای رمزنگاری اطلاعات در این ویندوز از الگوریتم RSA استفاده شده است.

اگر از کاربران این سیستم‌عامل جدید هستید و می‌خواهید همچون نسخه‌های پیشین ویندوز اطلاعات خود را رمزنگاری کنید یا گواهینامه‌های امنیتی اطلاعات رمزنگاری شده قبلی خود را به‌روزرسانی کنید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

توجه: چنانچه به‌جای استفاده از کاربری Windows Live از کاربر محلی سیستم‌عامل استفاده می‌کنید، باید حتما برای کاربر سیستم‌عامل یک رمز عبور تعریف کرده باشید.

۱ـ روی کاشی پیش‌نمایش منوی استارت راست کلیک کرده و گزینه Control Panel را انتخاب کنید.

۲ـ بخش User Accounts and Family را کلیک کنید.

۳ـ در پنجره به‌نمایش درآمده روی گزینه User Accounts کلیک کنید.

۴ـ از ستون سمت چپ، گزینه Manage your file encryption certificates را انتخاب کنید.

۵ـ با کلیک روی گزینه Next مراحل را ادامه دهید.

۶ـ برای ایجاد گواهی امنیتی جدید گزینه Create a new certificate را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

۷ـ مطمئن شوید کلید رادیویی A self-signed certificate stored on my computer به حالت انتخاب درآمده و پس از آن با کلیک روی Next مراحل کار را ادامه دهید.

۸ـ در این مرحله گواهی امنیتی شما ایجاد شده و با کلیک روی گزینه View certificate می‌توانید جزئیات آن را مشاهده کنید. حالا باید یک نسخه پشتیبان از گواهی ایجاد شده تهیه کنید.

برای انجام این کار باید گزینه Back up the certificate and key now را فعال کرده و با کلیک روی گزینه Browse محلی را برای ذخیره‌سازی آن مشخص کنید. در ادامه باید رمزعبور مناسبی را به آن اختصاص دهید و دوبار رمز موردنظرتان را در کادرهای مربوط وارد کنید.

۹- پس از طی مرحله هشت ‌باید اطلاعاتی که قبلا رمزنگاری کرده‌اید و اطلاعاتی که قصد رمزنگاری آنها را دارید، انتخاب کنید تا فایل‌های رمز اطلاعات قبلی به‌روز شده و توسط گواهی امنیتی جدید قابل بازیابی باشد. همچنین اطلاعات جدیدتان نیز رمزنگاری شود تا افراد غیرمجاز نتوانند از آنها استفاده کنند. (جام جم – ضمیمه کلیک)

۱۰ـ در نهایت با کلیک روی Close کلیه پنجره‌ها را ببندید.

امیر عصاری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.