کلینتون درماموریت به هند علیه ایران شکست خورد

دریادار بازنشسته ‘سی. اودی بهاسکار’ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دهلی نو گفت:وزیر خارجه آمریکا در دیدار اخیر خود از هند سعی کرد دولت هند را به قطع واردات نفت از ایران متقاعد کند اما در ماموریت خود ناکام ماند.

رئیس پیشین ‘موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی’ (Institute for Defence and Analysis-IDSA)،بزرگترین نهاد تحقیقات نظامی و راهبردی هند افزود: مقامات طراز اول هند،در دیدارهای خود با وزیر خارجه آمریکا در دهلی نو، با صراحت تمام گفتند که هند به دلایل گوناگون از جمله نیاز روزافزون خود به نفت خام قادر به قطع رابطه نفتی خود با ایران نیست.

این کارشناس برجسته راهبردی هند،در مورد علل مخالفت هند با آمریکا در مورد اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران، گفت: به نظر من هند یک موضع کاملا منطقی را در قبال موضوع هسته ای ایران اتخاذ کرده است چون ایران به عنوان یک عضو پیمان عدم اشاعه هسته ای از همه حقوق لازم برای استفاده غیرنظامی از انرژی هسته ای برخوردار است.

‘بهاسکار’، در تشریح موضع هند درقبال برنامه هسته ای ایران،گفت: هند به بارها اعلام کرده است که از استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای حمایت می کند ضمن آنکه با دسترسی به تسلیحات هسته ای مخالفت است.

وی، تحریم های آمریکا را علیه ایران غیرمنطقی توصیف کرد و گفت:هند، به عنوان یک عضو مسوول جامعه بین الملل،همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل را علیه کشوری رعایت ولی از اجرای تحریم های کشورهای خاصی در این خصوص خودداری می کند.

این تحلیل گر برجسته هندی،درخصوص مباحثه ایران و شش قدرت جهانی، گفت: ‘دور اول گفتگوهای ایران با گروه ۱+۵ در استانبول تقریبا موفقیت آمیز بوده است و به همین جهت طرفین تصمیم گرفتند به گفتگوهای خود در بغداد ادامه دهند و امید است که نشست بغداد زمینه را برای کسب توافقی بین ایران و شش قدرت جهانی هموار سازد.

آساق ** ۲۱۶۴** ۵۸۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۵۰۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.