“کمان مه” ، رنگین کمان سفید ! + تصاویر

۸ م دیماه ،

یک محقق روس موفق به تهیه تصاویری از پدیده نادر «کمان مه» یا کمان سفید بر فراز کوه های جنوب اوکراین شده است.

ممتازنیوز: رنگین کمان و کمان مه هر دو از ترکیب نور خورشید و آب ایجاد می شوند، اما میزان قطرات آب در کمان مه کمتر است که سبب انکسار نور می گردد.

این تصویر عجیب و شبح مانند که مانند یک رنگین کمان سفید رنگ دیده می گردد، در حقیقت پدیده نادر کمان مه (fogbow)‌ است که توسط «میخائیل بوسکی» در حین کوهپیمایی در منطقه کوهستانی Chatyr-Dag‌ در جنوب اوکراین تهیه شده است.

عکاس و محقق شیمی روس تأکید می کند: از بیشتر قوانین فیزیک برای شکل گیری این فرآیندها آگاهی دارم، اما ملاحظه این کمان سفید بر فراز کوه بیشتر شبیه دروازه ای برای ورود به جهانی دیگر به نظر می رسد.

کمان مه نیز مانند رنگین کمان از ترکیب نور خورشید و رطوبت ایجاد می گردد، اما کمان سفید رنگ مه از قطرات بسیار کوچکتر با اندازه ای کمتر از ۰٫۰۵ میلی متر شکل می گیرد.

با توجه به کوچکتر بودن اندازه قطرات آب، آنها قادر به انعکاس نور مانند قطرات باران و ایجاد حالت چند رنگی (مانند رنگین کمان) نیستند و در این حالت کمان سفید رنگ دیده می گردد.

«کمان مه» اغلب در آب های قطب شمال توسط دریانوردان ملاحظه شده است، اما گاهی این پدیده نادر بر فراز کوه ها نیز تشکیل می گردد.

ایسنا


.
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.