کمبود ویتامینA شایعترین سبب کوری در کودکان کشورهای در حال توسعه

۶ م دیماه ،

کمبود ویتامینA شایعترین سبب کوری در کودکان کشورهای در حال توسعه محسوب می شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه نقش ویتامین A در بینایی بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: اولین علامت با لینی کمبود ویتامین A اختلال دید هنگام تاریکی و یا شب کوری است.

محترم تشکر بیان کرد: با ادامه این کمبود ضایعات چشمی بیشتر شده و به صورت خشکی سطح چشم، ضعف قرنیه، بروز زخم در چشم و در نهایت نابینایی ظاهر می شود.

وی با بیان اینکه به این تظاهرات چشمی به طور کلی (گزروفتالمی) گفته می شود، گفت: در ساختمان طبیعی سلول های پوششی نیز ویتامین A نقش دارد. در صورت کمبود این ویتامین سلولهای تولید کننده ماده سخت کراتینین، جایگزین سلولهای تولید کننده ماده نرم موکوس میشوند و این امر سبب خشکی بافت می شود.

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی فسا ادامه داد: بسیاری از بافتهای پوششی موانع مهمی در مقابل عفونت می باشند.

وی بیان کرد: به دنبال کمبود ویتامین A و اختلال در ساختمان این بافتها، مقاومت در مقابل عفونت کاهش می یابد .

این کارشناس مسئول خاطرنشان ساخت: در حالیکه شدید ترین آسیب ویتامین A به چشمان است ولی بررسیهای جدید نشان می دهد که حتی کمبودخفیف آن سبب افزایش خطر بیماری های عفونی ومرگ ناشی از آن می شود.

محترم تشکر افزود: گاهی کمبود ویتامین A با کم خونی فقر آهن همراه است.

این مسئول سلامت گفت: تحقیقات اپید میولوژیک در سطح جهان نشان داده است که مصرف غذاهای حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان مثل ویتامین C،ویتامین E وبتا کاروتن احتمال ابتلا به بعضی از بیماریها مثل بعضی از سرطانها ،بیماریهای قلبی وعروقی وابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

به گفته وی ویتامین A برای رشد و نمو بافتهای نرم لازم و برای نمو استخوان وسلولهای تشکیل دهنده مینای دندان ضروری می باشد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.