کمک ۷ میلیاردی مردم به زلزله‌زدگان

رییس جمعیت هلال احمر از اهدای کمک ۷میلیارد تومانی مردم به زلزله‌زدگان آذربایجان خبرداد وگفت: کانکس، حمام و چادر در مناطق زلزله‌زده نیاز است.

به گزارش ایسنا، ابوالحسن فقیه پیرامون آخرین اقدامات امدادگران هلال احمر در مناطق زلزله‌زده صورت گرفته است، گفت: ۱۰ روز پیش زلزله‌ای به بزرگی ۶ و ۶،۲ ریشتر در اعماق درونی زمین چهار شهرستان (اهر، ورزقان، هریس و تبریز) در آذربایجان شرقی را لرزاند.

تخریب ۱۰۰ درصدی ۴۶ روستا

وی با بیان اینکه بر اساس آمار بنیاد مسکن، ۲۷۶ روستا بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند گفت: بر اساس آمارهای موجود ۴۶ روستا به صورت صددرصدی تخریب شد.

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بیش از یک‌هزار پس‌لرزه در این مناطق به ثبت رسیده است گفت: آخرین پس‌لرزه که در ساعت ۹:۱۸ صبح امروز به قدرت ۳،۶ ریشتر رخ داد، موجب ترس و واهمه مردم شده است که این تعداد پس‌لرزه بی‌نظیر بوده است.

فقیه با بیان اینکه قدرت این زمین‌لرزه تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری را لرزاند گفت: پس از اعلام وقوع زمین‌لرزه امدادگران از استان‌های آذربایجان‌غربی، شرقی و اردبیل به منطقه اعزام شدند.

امدادگران ۷۷۱ تن را از آوار بیرون کشیدند

وی با بیان اینکه امدادگران به دو هزار و ۶۰۷ تن آسیب دیده امدادرسانی کردند گفت: از این میان امدادگران ۷۷۱ تن را از زیر آوار بیرون کشیدند.

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه پس از اتمام عملیات جستجو و نجات بحث اسکان و تغذیه اضطراری از ساعات اولیه یکشنبه در دستور کار قرار گرفت گفت:‌برای ساماندهی این مرحله یک هزار و ۱۶۰ امدادگر از ۱۱ استان به منطقه اعزام شدند.

فقیه با بیان اینکه تاکنون ۲۵ هزار و ۶۲۸ تخته چادر میان زلزله‌زدگان توزیع شده است گفت: بر اساس پروتکل‌های جهانی، هلال‌احمر در مناطق روستایی برای هر خانواده یک چادر و در مناطق شهری نیز اردوگاه اسکان اضطراری ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ۶۶ هزار ست اقلام زیستی در میان زلزله‌زدگان توزیع شده است، گفت:‌ امدادگران در حال حاضر در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.

فقیه با بیان اینکه بر اساس دستور العمل‌ها تامین سرویس بهداشتی و حمام بر عهده جمعیت هلال احمر نبوده و نیست، گفت: با این حال به دلیل نیاز مبرم مردم بلافاصله جمعیت هلال احمر نسبت به تامین و ارسال سرویس‌های بهداشتی اقدام کرد اما از آنجایی که این مسئله بر عهده هلال احمر نبوده و نیست، طی فراخوانی توانستیم یک هزار و ۲۶۴ چشمه سرویس بهداشتی به منطقه اعزام کنیم.

به گفته فقیه در حال حاضر نیز بحث تامین حمام در دستور کار قرار دارد.

کمک حدود ۷ میلیاردی مردم به زلزله‌زدگان

فقیه همچنین در مورد کمک‌های مردمی با بیان اینکه از روز اول شماره حساب ۹۹۹۹۹ به نام جمعیت هلال احمر برای واریز کمک‌های نقدی مردم اعلام شد، گفت: مردم تا کنون شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شماره حساب جمعیت هلال احمر واریز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر برای دریافت کمک‌های مردم در دو مرحله در عید فطر و روز قدس کمک‌های صندوقی برپا کرده بود گفت: در روز قدس و عید فطر نیز مردم یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان برای زلزله‌زدگان پرداخت کردند.

به گفته وی وزن کمک‌های غیر نقدی مردم نیز به ۵۰۰ تن رسید.

فقیه همچنین با بیان اینکه اسکان دائمی زلزله‌زدگان بر عهده بنیاد مسکن است گفت:‌ از آنجایی که تامین مسکن بر عهده بنیاد مسکن است، جمعیت هلال احمر در نظر دارد کمک‌های مردمی را در بحث تامین وسایل زندگی مردم صرف کند چرا که در بحث ارائه کمک‌های اولیه جمعیت هلال احمر و در بحث اسکان نیز بنیاد مسکن مسئول است اما در بحث تامین وسایل زندگی دستگاهی متولی نیست.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.