کمیته داوران مقابل دپارتمان داوری

جام جم آنلاین: انتظار می‌رود که با تغییر فصل فوتبالی همان‌طور که بر تاریخ تشکیل لیگ حرفه‌ای ما یک سال افزوده می‌شود از ضعف‌ها و کمبودها کاسته شود، اما نه‌تنها چنین نمی‌شود، بلکه مشکلات لیگ ما آن هم در سطح اول فوتبال کشور سال به سال بیشتر می‌شود تا هر سال دریغ از پارسال پیش برویم و با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو باشیم.

اصلاح ساختار داوری در فوتبال کشورمان یکی از ضرورت‌هایی بود که از مدت‌ها پیش احساس می‌شد؛ تشکیلاتی که بتواند نه‌تنها موجب رشد و ارتقای داوری فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی شود، بلکه در میدان‌های داخلی نیز زمینه رقابت سالم بین داوران را برای بهبود قضاوت‌ها و رضایت بیشتر باشگاه‌ها فراهم کند.

بر این اساس فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه نسبت به تشکیل مجموعه جدیدی تحت عنوان دپارتمان داوری مبادرت ورزید تا مسوولیت اجرایی را به عهده بگیرد.

طبق اساسنامه وظیفه کمیته داوران سیاستگذاری درخصوص داوری و مسئولیت دپارتمان اجرای قوانین وضع شده از سوی این کمیته است.

پیش از شروع لیگ دوازدهم کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند این دو مجموعه به دلیل حضور برخی اعضا و اختلاف‌نظرهای جمعی و شخصی با یکدیگر خیلی زود اختلافات پنهان را ‌آشکار کنند.

اختلاف موجود بین کمیته داوران و دپارتمان داوری از جایی آغاز شده که اعضای کمیته داوران به استقلال دپارتمان در برخی تصمیم‌گیری‌ها معترض هستند و در این خصوص حسین عسگری را مقصر می‌دانند.

این در حالی است که اگر کمیته داوران و دپارتمان داوری با یکدیگر هماهنگ باشند هدف اصلی تشکیل دپارتمان که اعتلای سطح کیفی و کمی داوری ایران است، فراهم می‌شود.

تصویب نشدن آیین‌نامه کمیته داوران فدراسیون فوتبال و انتخاب رییس دپارتمان داوری فدراسیون بدون در نظر گرفتن نقطه‌نظر اعضای این کمیته مهم‌ترین دلیل بروز اختلافات بود؛ نکته‌ای که محمد فنایی در اعتراض به آن در آخرین نشست کمیته با دپارتمان حاضر نشد تا نشان دهد تصمیمی که برای استعفا گرفته قطعی است.

در حال حاضر حسین عسگری همچنان از مواضع دپارتمان داوری دفاع می‌کند و معتقد است اتفاقی خلاف قانون رخ نداده است.

از آن سو کمیته داوران با حضور مسعود مرادی، فریدون اصفهانیان، سیدرضا غیاثی و اسماعیل صفیری به کارش ادامه می‌دهد، اما گفته می‌شود بین همین چهار نفر هم هماهنگی چندانی نیست.

خبرها از ائتلاف مرادی با اصفهانیان و صفیری با غیاثی حکایت می‌کند، اما هر چه هست ادامه این روند و ایجاد دودستگی‌ها تمرکز داوران را هم برهم می‌ریزد و اوضاع قضاوت‌ها را بدتر از این که هست خواهد کرد.

کمیته داوران نباید در کار دپارتمان دخالت کند

سیدرضا غیاثی، عضو کمیته داوران با توضیح در مورد مشکلات اخیر جامعه داوری تصریح می‌کند: در طول ماه‌های اخیر جلسه چندانی بین کمیته داوران و دپارتمان نبوده که اعضا بخواهند با هم مشکل داشته باشند. البته در زمان ریاست مهدی تاج کمیته داوران اسامی را به دپارتمان می‌داد و دپارتمان هم از همان داوران استفاده می‌کرد، اما حالا برخی از اعضای کمیته داوران می‌خواهند هر روز و هر ساعت با دپارتمان صحبت کنند یا توضیح بخواهند، در حالی که درست نیست کمیته داوران در کار دپارتمان دخالت کند و فقط رئیس کمیته حق انتقال برخی مسائل به دپارتمان را دارد.

اصفهانیان در حل مشکلات نقش مهمی دارد

علی خسروی، پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم به اختلاف کمیته و دپارتمان داوری اشاره می‌کند و می‌افزاید، بیشتر از دو ماه از اختلاف کمیته و دپارتمان داوران می‌گذرد و در این مدت هیچ واکنشی از سوی مسوولان فدراسیون فوتبال نمی‌بینیم؛ تازه به جای این که مشکلات را بپذیرند، آن را تکذیب می‌کنند.

نکته: در حالی که کمیته داوران و دپارتمان داوری با هدف رشد و اعتلای سطح داوری کشور تشکیل شده، مدت‌هاست اختلاف این دو مجموعه مانع بزرگی بر سر این راه شده است و فدراسیون فوتبال تاکنون واکنشی در قبال این مشکل نداشته است

وی ادامه می‌دهد: وضع فعلی داوری نیازمند تشکیل جلسه‌ای اضطراری است وگرنه با ادامه این روند حرمت‌ها شکسته و مشکلات و اختلافات عمیق‌تر از این می‌شود.

برای حل مشکل نقش فریدون اصفهانیان غیرقابل انکار است؛ او باید به عنوان رئیس کمیته داوران سکوت را بشکند و برای حل مشکل کاری انجام دهد.

فدراسیون باید وارد عمل شود

علی خسروی به نقش فدراسیون هم اشاره دارد و می‌افزاید: فدراسیون هم باید پاسخگوی این اختلافات باشد. در این مدت تمام مشکلات داوری را منوط به اصلاح اساسنامه و آیین‌نامه کرده‌اند و خودشان را عقب کشیده‌اند. در صورتی که باید در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند و به جامعه داوری کمک کنند.

عسگری حق را به دپارتمان می‌دهد

حسین عسگری رییس دپارتمان داوری درخصوص این مشکلات با دفاع از عملکرد این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: من نمی‌دانم این حرف‌ها از کجا می‌آید؛ موضوع خیلی ساده است، اقدامات ما براساس آیین‌نامه و اساسنامه فدراسیون فوتبال است.

طبق آن کمیته داوران وظیفه سیاستگذاری در مورد مسائل داوری مثل کلاس‌های آموزشی، چگونگی برگزاری آن برای ارتقای جامعه داوری و موضوعات اینچنینی را دارد. در حقیقت کمیته داوران دستورالعمل لازم را می‌دهد و اعضای کمیته تائید می‌کنند و بعد دپارتمان آن را اجرا می‌کند. این به معنای آن نیست که به خاطر هر موضوعی ما از کمیته داوران اجازه بگیریم، چون شرح وظایف هر مجموعه در آیین‌نامه کاملا مشخص شده است.

برخورد زودهنگام فدراسیون فوتبال

سیدهادی آیت‌اللهی نایب‌ رییس اول فدراسیون فوتبال نیز هماهنگی کمیته داوران و دپارتمان داوری را ضروری می‌داند و خاطرنشان می‌کند: هدف از شکل‌گیری این دو مجموعه اعتلای کیفی و کمی سطح داوری بوده است. اگر این هدف را در نظر بگیریم برای هماهنگ شدن کمیته داوران و دپارتمان داوری باید تلاش کرد.

برای ما فرقی ندارد کدام طرف تعامل لازم را نداشته، اگر این روال ادامه داشته باشد برخورد می‌کنیم، اما تاکنون ترجیح دادیم معضلات داوری در خود خانواده داوری حل شود، نه این که در رسانه‌ها به مشکلات دامن زده شود. در این بین پیشکسوتان نقش حساسی دارند و نمی‌توان از دور با اظهارنظر مشکلات را حل کرد. آنها باید به داخل میدان بیایند و ضمن حفظ حرمت‌ها زمینه حل مشکلات را فراهم کنند و راهکار ارائه دهند.

ناهماهنگی ناشی از ضعف ساختار است

حیدر سلیمانی، کارشناس داوری با بیان این مطلب که این مشکلات ناشی از ساختار ضعیف داوری در کشورمان است، خاطرنشان می‌کند: این ناهماهنگی‌ها از ضعف ساختار ناشی می‌شود.

البته مساله پیچیده‌ای در میان نیست. کمیته داوران باید مرجع تصمیم‌گیری باشد و دپارتمان هم به عنوان رکن اجرایی، این تصمیم‌ها را به اجرا درآورد. در حال حاضر به دلیل اختلاف‌نظرها و سلیقه‌های شخصی این طور به نظر می‌رسد که دپارتمان هماهنگی و تبعیتی از کمیته ندارد، در صورتی که اگر هماهنگ عمل کنند رشد و ارتقای داوری را شاهد هستیم؛ اما خودسرانه عمل کردن دپارتمان نه‌تنها باعث پیشرفت داوری نمی‌شود، بلکه هر روز شاهد حرف و حدیث‌ تازه‌ای خواهیم بود.

اتحادیه داوران، راهکار خروج از بحران

وی تشکیل اتحادیه داوران را راهکاری موثر برای حل مشکلات می‌داند و می‌افزاید: برای حل مشکلات و استفاده از مشاوره خانواده داوری باید اتحادیه داوران را هر چه سریع‌تر تشکیل داد و از همه داورانی که مشغول قضاوت هستند و تعدادی از پیشکسوتان با تجربه در اتحادیه بهره گرفت. معتقدم با تشکیل اتحادیه داوران می‌توان خانواده از هم گسیخته داوری را دور هم جمع و اتحاد لازم را بین آنان برقرار کرد.

سارا احمدیان – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.