کمیته ویژه برای افزایش حقوق بازنشستگان

جام جم آنلاین: سه ماه از سال گذشته اما هنوز از افزایش حقوق بازنشستگان خبری نیست، مستمری‌های ماهانه بازنشستگان درحالی همچنان برمبنای سال گذشته پرداخت می‌شود که آنها و خانواده‌شان از مدت‌ها پیش‌روی همین افزایش چند درصد افزایش حقوق‌ها برای سال جدید حساب باز کرده بودند اما حالا معلوم نیست کی قرار است چشمشان به این افزایش حقوق‌ها روشن شود.

در این میان چیزی که موجب نگرانی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی شده، این است که مبادا میزان افزایش امسال حقوق‌ها متناسب با نرخ رشد تورم سالانه نباشد و نتواند باری از دوش آنها در تامین هزینه‌های کمرشکن زندگی این قشر و خانواده شان بردارد.

بازنشسته‌ای در این ‌باره می‌گوید: بازنشستگان و خانواده‌های آنها در ابتدای هر سال امیدهای بسیاری به همین میزان افزایش حقوق هر چند ناچیز سالانه می‌بندند و توقع دارند این میزان افزایش درحدی باشد که باری از دوش آنها در تامین هزینه‌های زندگی بردارد اما حالا که نزدیک به سه‌ماه گذشته و هنوز از افزایش حقوق‌ها هم خبری نیست این توقع را از دولت و مسوولان داریم که اولا هرچه سریع‌تر بازنشستگان و خانواده‌های آنها را از دغدغه این‌که این میزان افزایش چقدر خواهد بود، برهانند و دیگر این‌که این میزان افزایش متناسب با نرخ رشد تورم و گرانی برخی مایحتاج ضروری زندگی باشد.

۸۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی؛ زیر خط فقر

۸۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی با دریافت مستمری ۳۵۳ هزارتومانی زیر خط فقرند، این وضعیت زمانی بحرانی‌تر می‌شود که بدانیم تعداد قابل توجهی از آنها با همین مستمری بخور و نمیر مجبورند اجاره خانه نیز بپردازند.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی درحالی از این واقعیت تلخ پرده برمی‌دارد که معتقد است: با توجه به این‌که ۸۰‌درصد بازنشستگان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و دارای مشکلات فراوانی برای تامین هزینه‌های زندگی خانواده‌شان هستند به همین دلیل انتظار می‌رود دولت به مهم‌ترین مطالبه و درخواست بازنشستگان که همان افزایش حقوق‌ها بر مبنای نرخ رشد تورم سالانه است، توجه کند.

علی‌اکبر خبازها در گفت‌وگو با مهر این را هم می‌گوید که براساس قانون، میزان افزایش حقوق بازنشستگان باید از سوی مجلس تعیین شود، اما دو سال است که مجلس این کار را به دولت محول کرده و دولت طی دو سال گذشته حقوق بازنشستگان را معادل یک سال تعیین کرده است.

وی به نمایندگی از بازنشستگان و خانواده‌های آنها از دولت درخواست می‌کند با شرایط موجود و مشکلات عدیده‌ای که بسیاری از بازنشستگان برای تامین هزینه‌های زندگی شان دارند، تکلیف میزان افزایش حقوق‌های امسال حداکثر تا پایان خرداد و براساس نرخ تورم مشخص و محاسبه شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی معتقد است بانک مرکزی نرخ تورم سال گذشته را ۲۱ درصد اعلام کرده در حالی که نرخ تورم واقعی جامعه ۴۵ درصد است، بنابراین انتظار داریم حداقل نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در تعیین میزان افزایش حقوق‌ها مورد توجه مسئولان و اعضای هیات دولت قرار گیرد.

تشکیل کمیته ویژه برای تعیین افزایش حقوق‌ها

طولانی شدن روند تعیین میزان افزایش حقوق امسال بازنشستگان با گذشت سه ماه از سال و نارضایتی و گلایه‌های گروه‌های مختلف بازنشستگان و مستمری بگیران موجب شد تا روز گذشته هیات وزیران مصوبه‌ای داشته باشد که براساس آن با تشکیل کمیته ویژه‌ای، میزان افزایش امسال حقوق بازنشستگان هرچه سریع‌تر تعیین شود.

پنج عضو هیات دولت موظف شده‌اند بررسی میزان افزایش حقوق بازنشستگی و وظیفه تمام بازنشستگان و وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح را به‌طور جدی و در اسرع وقت در دستور کار قرار دهند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیات وزیران به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی تصویب کرد: میزان افزایش حقوق توسط کارگروهی با مسئولیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونان برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی با رعایت قوانین مقررات مربوط تعیین شود.

این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی ـ معاون اول رئیس‌جمهور ـ برای اجرا ابلاغ شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی حقوق‌های امسال

با گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز سال هنوز میزان افزایش حقوق امسال بازنشستگان به‌طور دقیق تعیین نشده است و اظهارنظرهای مسئولان صندوق‌های بازنشستگی در این زمینه صرفا در حد پیش‌بینی‌ها و انتظارهای آنها از دولت برای محاسبه افزایش حقوق‌ها بر مبنای نرخ رشد تورم سالانه بوده است.

در این راستا مسئولان صندوق‌های بازنشستگی کشوری چندی پیش طی اظهارنظرهای جداگانه‌ای در گفت‌وگو با جام‌جم از پیش بینی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی حقوق‌های امسال بازنشستگان خبرداده بودند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگو با «جام‌جم» گفته بود: براساس ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش حقوق سالانه بازنشستگان و مستمری بگیران باید بر مبنای نرخ رشد تورم سالانه در کشور انجام شود و ما نیز مانند بازنشستگان از دولت توقع داریم که در تعیین میزان افزایش امسال حقوق بازنشستگان این موضوع را به‌طور جدی مدنظر قرار دهد.

ایراندخت عطاریان هرچند اظهارنظر قطعی درباره میزان افزایش امسال حقوق بازنشستگان کشوری نداشت، اما این را هم گفت که با توجه به پیشنهاد دولت برای افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان دولت در سال جاری، امیدواریم میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری نیز از این پیشنهاد تبعیت کند.

عطاریان با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال گذشته بازنشستگان کشوری این اطمینان را به آنها می‌دهد که میزان افزایش امسال حقوق بازنشستگان قطعا از ۱۰ درصد بالاتر باشد.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح نیز در گفت‌وگو با جام‌جم اعلام رقم دقیق میزان افزایش حقوق‌های امسال بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان را منوط به تصویب قانون بودجه و ابلاغ آن دانسته و می‌گوید: تصمیم‌گیری درخصوص میزان این افزایش در اختیار دولت و مجلس است اما این اطمینان را هم داده بود که میزان افزایش امسال حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح از سال گذشته بیشتر خواهد بود.

سردار حسین دقیقی به روالی که در ماه‌های ابتدایی هر سال برای پرداخت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح اجرا شده، اشاره و تصریح می‌کند: هر ساله حقوق ماه‌های فروردین و اردیبهشت بازنشستگان نیروهای مسلح براساس حقوق اسفند پرداخت می‌شود و از خرداد با ابلاغ میزان افزایش حقوق بازنشستگان ضمن این‌که پرداخت حقوق‌ها براساس مبالغ افزایش یافته انجام می‌‌گیرد مابه‌التفاوت دو ماه گذشته نیز به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.

اما درمیان گروه‌های مختلف بازنشستگی، بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی از همه نگران‌ترند چراکه آنها همچنان نسبت به عدم اجرای کامل و عادلانه قانون همسان‌سازی حقوق‌های بازنشستگان گلایه دارند و حالا با گذشت حدود سه ماه از سال جدید بلاتکلیفی و نگرانی از بابت میزان افزایش حقوق‌های امسال نیز به آن اضافه شده است.

مرتضوی، مدیرعامل صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی که از بدو عهده دار شدن این سمت حرف و حدیث‌های فراوانی درباره مدیریت وی در این مجموعه وجود داشته است، تقریبا تاکنون از هرگونه پیش‌بینی و یا اعلام رقم پیشنهادی برای افزایش حقوق بازنشستگان خودداری کرده و صرفا اظهارامیدواری کرده میزان افزایش حقوق امسال بازنشستگان به حدی باشد که رضایت آنها و خانواده‌هایشان را برآورده سازد.

اما خبازها رییس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی در گفت‌وگو با «جام‌جم» با تاکید بر این‌که براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی میزان حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران باید هر ساله به نسبت نرخ رشد تورم در کشور افزایش یابد، توضیح می‌دهد: طی دو سال گذشته حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی یک بار شش درصد و بار دیگر ۱۰درصد افزایش یافت اما واقعیت این است این میزان افزایش به اندازه‌ای که باید طی یک‌سال افزایش می‌یافت هم نبود با این حال امسال بازنشستگان تامین اجتماعی این توقع را از دولت، مجلس و مسئولان صندوق تامین اجتماعی دارند که در تعیین میزان افزایش حقوق‌ها نرخ رشد تورم را نیز لحاظ کنند.

بازنشستگان و یک توقع

حالا دیگر چشم امید بازنشستگان به دولت، مجلس و مسئولان سازمان‌های بازنشستگی کشور است تا هرچه سریع‌تر با تصمیم‌گیری درباره تعیین میزان افزایش حقوق امسال، بازنشستگان و خانواده‌های آنها را از نگرانی و چشم انتظاری سه ماهه برهانند.

آنها این توقع مهم را هم از دولت و مجلس دارند که در تصمیم‌گیری برای میزان افزایش حقوق‌های امسال مشکلات، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که این قشر برای تامین هزینه‌های ریز و درشت زندگی خانواده‌شان دارند را جدی گرفته و بی‌تفاوت از کنار دغدغه‌ها و نگرانی‌های بازنشستگان نگذرند.

محاسبه افزایش حقوق‌ها بر مبنای نرخ رشد تورم سالانه به‌طوری که این میزان افزایش باری از دوش بازنشستگان در تامین هزینه‌های کمرشکن زندگی بردارد، مهم‌ترین درخواست بازنشستگان از دولت و مجلس است.

پوران محمدی ‌-‌ گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.