کم‌آبی و مراقبت‌های پیشگیرانه

جام جم آنلاین: تابستان ممکن است همه در معرض کم‌آبی قرار بگیرند بویژه که روزه‌دار هم باشند، اما سالمندان در این میان از بقیه بیشتر تهدید می‌شوند.​

از آنجا که سالمندان احساس عطش کمتری می‌کنند لذا متوجه نیاز بدن خود به آب نمی‌شوند، اما اگر این نیاز را حس نکنید، علائم آن را نمی‌توانید ندیده بگیرید.

مواد ادرارآور نظیر قرص‌های کافئین‌دار و نوشیدن الکل نیز احتیاج به آب را دو برابر می‌کنند. با از دست دادن آب، فقط آب بدن کم نمی‌شود، بلکه الکترولیت‌های بدن نیز کم می‌شود.

از دست دادن آب و نمک بدن و کاهش مقدار آنها را کم‌آبی گویند. برای حفظ عملکرد صحیح خون و سایر مایعات در بدن و نیز برای حفظ فشار خون طبیعی نیاز به آب داریم.

تشنگی ، ادرار بودار و زرد پررنگ، گرفتگی شکم یا پا، درد مزمن مفاصل و عضلات و کمر، کم‌ادراری، کم شدن تولید اشک، پوست خشک، لب خشک و چسبناک، خستگی و یبوست از علائم​کم آبی است​.

اگر از آب خوردن خوشتان نمی‌آید، برای آن یک برنامه تنظیم شده بگذارید که بتوانید روزی دو لیتر آب بنوشید. هشت لیوان آب را بدفعات متعدد مصرف کنید و همه آن را یکباره ننوشید.

فردی که این علائم را از خود نشان دهد، در معرض خطر زیادی است و باید فورا او را به پزشک برسانید.

این علائم عبارتند از: پوست خشک و سرخ شده، نبض تند، پوست سرد و مرطوب و چسبناک، هذیان‌گویی و گیجی شدید، تاری دید، افت فشار خون، تپش قلب، سرگیجه، احساس رخوت شدید، اختلال در کارکرد کلیه و تجمع سموم در بدن و اسپاسم عضلانی.

توصیه‌ها

ـ زیاد آب بنوشید.

ـ خود را در معرض نور آفتاب قرا ر ندهید تا تعریق بدنتان زیاد نشود.

ـ از میوه‌جات و سبزیجات در طول روز استفاده کنید.

ـ اگر در ماه رمضان روزه می‌گیرید، مابین افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشید.

ـ در مورد داروهایتان حتما احتمال کم‌آبی و مدر بودن آن را از پزشک سوال کنید و اگر چنین داروهایی مصرف می‌کنید، میزان نوشیدن آب را افزایش دهید. (جام جم – ضمیمه چاردیواری)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.