کنار گذاشتن رژیم غذایی، موجب برگشت اضافه وزن می شود

یک متخصص تغذیه گفت: برخورداری از یک رژیم برای محدوده زمانی خاصی ممکن است کاهش وزن موقتی را در پی داشته باشد ولی در صورت کنار گذاشتن رژیم وزن مجددا اضافه خواهد شد.

 دکتر ناهید آریائیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه چاقی یک بیماری است که افزایش بافت چربی منجر به ازدیاد چشمگیر خطر بسیاری از بیماریها می شود گفت : مصرف  میزان بسیار زیاد مواد غذایی و تحرک بسیار کم  شایع ترین علل چاقی هستند که در این راستا درمان رژیمی پایه و اساس درمان چاقی است ولی اگر فرد چاق اراده و توانایی برای تغییرات دراز مدت در شیوه زندگی را نداشته باشد، درمان با شکست روبرو خواهد شد.  
 
وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی از جمله غیر فعال بودن ، علل ژنتیکی، تغییرات متابولیکی و برخی بیماریها مانند کم کاری تیروئید، بعضی داروها  مانند  داروهای ضد جنون، برخی داروهای ضد افسردگی، کورتیکواستروئیدها، برخی داروهای کاهنده قند خون، برخی داروهای ضد صرع و بسیاری از آنتی هیستامین ها  در ایجاد چاقی نقش دارند اظهار کرد : افزایش وزن زمانی رخ میدهد که مقدار کالری دریافتی بیشتر از کالری مصرفی باشد به همین دلیل ترکیب رژیم غذایی مدرن ( با گرایش به سوی غذاهای پرکالری و با انرژی متراکم ) با کم تحرکی و افزایش فعالیت های نشستنی بر گسترش چاقی موثر بوده اند.  
 
وی ادامه داد : هر چند برخورداری از یک رژیم برای محدوده زمانی خاصی ممکن است کاهش وزن موقتی را در پی داشته باشد ولی در صورت کنار گذاشتن رژیم وزن مجددا اضافه خواهد شد.  
 
دکتر آریائیان با اشاره به اینکه بهترین رژیم آن است که برای بیمار حمایت و پشتیبانی ضروری، مهارتها و دانشهایی برای استفاده دائمی و رفع کمبودها و اشکالات او در مصرف غذا که باعث چاقی او میگردند در مرحله اول ایجاد نماید تصریح کرد: رژیم کم چربی، سرشار از کربوهیدراتهای پیچیده و فیبر متعادل از نظر پروتئین و دیگر مواد مغذی، مناسبترین رژیم در دراز مدت برای کاهش وزن نتیجه بخش است.  
 
ورزش با شدت کم تا متوسط بهترین ورزش برای کاهش وزن  
 
وی با بیان اینکه اهداف، درمانها و توقعات باید مورد توافق بیماران باشد و به عنوان مثال  ۵/۰ کیلوگرم در هر هفته یا ۱۰% کاهش وزن حفظ شده به جای وزن ایده آل صورت پذیرد گفت :  در صورت نیاز تا یک کیلو گرم در هفته نیز کاهش وزن با دادن رژیم غذایی و ورزش مجاز می باشد.  
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: افزایش میزان فعالیت روزانه، تماشای کمتر تلویزیون، کاهش بازیهای رایانه ای و پیروی کمتر از سبک زندگی بی تحرک و پشت میز نشینی، ورزش بیشتر، ۴۰-۳۰ دقیقه ورزش مستمر مثل تند قدم زدن، شنا کردن یا دوچرخه سواری برای حداقل ۵ روز در هفته، گنجاندن ورزش بیشتر در برنامه روزانه ، استفاده از پله ها به جای آسانسور، قدم زدن تا محل کار یا متوقف کردن ماشین دورتر از محل کار، پیاده روی در طول زنگ استراحت و ناهار، باغبانی، شست و شوی ماشین و فعالیت هایی که در خانه انجام می شود از جمله تحرکاتی هستند که باید مورد تشویق واقع شوند چرا که عدم فعالیت می تواند به عنوان حالتی غیرطبیعی باشد.  
 
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به هدف کاهش وزن، بهترین نوع ورزش، تمرین با شدت کم تا متوسط است که در آن از اکسید شدن و سوختن اسیدهای چرب آزاد جهت تأمین انرژی استفاده میگردد افزود : ورزش‌هایی مثل شنا، پیاده روی تند، باغبانی، چرخاندن چرخ ویلچر، به تنهایی برای سوزاندن چربی، به همراه رعایت رژیم غذایی کم چرب، نسخه مناسبی برای کاهش وزن و به ویژه حفظ وزن کاهش یافته می باشد.  
 
مصرف پنج سهم میوه و سبزی روزانه برای کاهش وزن موثر است  
 
وی با بیان اینکه هر چه مدت زمان ورزش طولانی تر باشد از چربی بیشتری برای سوختن استفاده می شود اظهار کرد: گرچه نشان داده شده که ۳۰ دقیقه ورزش روزانه دارای منافعی است اما هر چه تمرین طولانی تر باشد مزیت بیشتری برای تخلیه ذخایر چربی داشته و نشان میدهد که دوره های تمرین باید برای مدت طولانی تری حفظ شوند.  
 
دکتر اریائیان ادامه داد : انجام ۴۵ تا ۶۰ دقیقه تمرین در اکثر روزهای هفته برای پیشگیری از افزایش مجدد وزن بعد از کاهش اساسی آن لازم میباشد که در این راستا کنترل محرک ها  و تغییر رفتار نیز بسیار مهم می باشند.  
 
وی با تاکید به اینکه ایجاد نظم در وعده های غذایی که شامل صبحانه باشد و تشویق خوردن سالم برای کنترل وزن دراز مدت، تشویق به خود کنترلی مثل یادداشت های غذایی که به بیمار امکان می دهد زمینه‌هایی برای تغییر ایجاد کند ، رژیم متنوع و متعادل برای کل خانواده ، داشتن  وعده های غذایی منظم و مصرف صبحانه، پرهیز از میان وعده ها و تماشا کردن تبلیغات تلویزیونی مربوط به میان وعده ها ،  استفاده از پرس‌های کوچکتر غذا، مصرف غذاهای کم انرژی تر وکاهش چربی در غذا، پرهیز از خوردن غذاهای سرخ شده، تشویق به مصرف غذاهای کبابی، تنوری، آب پز و پخته شده، خرید گوشت کم چرب، پرهیز از خوردن چیپس ها، بیسکویت ها، کیک ها و پای ها. استفاده از شیر و کره و پنیر کم چرب ،استفاده از میان وعده های سالم(مثل میوه) به عنوان جایگزین هایی برای شیرینی و شکلات و آجیل و بیسکویت و کیک وحتی المکان اجتناب از  مصرف مواد غذایی دارای کربوهیدراتهای ساده مانند شیرینی جات ، انواع مربا ها و نوشیدنیهای شیرین، شکلات، قند وشکر ،  مصرف غذاهای طبیعی مثل سبزی ها  و نان سبوسدار که خوردن آنها نیاز به زمان بیشتری دارد ،  مصرف حداقل ۵ سهم میوه و سبزیجات در هر روز استفاده از نوشیدنی های کم کالری(ترجیحاً آب) ، ارائه پیگیری های منظم ابتدا به صورت هفتگی و بعد ماهیانه ، ایجاد تغییرات کوچک، پیشرونده و مستمر در عادات خوردن و فعالیت بدنی و… از جمله موارد مهم در این راستا هستند. /عط
 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.