کنترل ورود و خروج کالا را آسانتر می کند

راه اندازی بورس ارز باعث واقعی تر شدن قیمت ارز و در نهایت حذف رانت خواری در این بازارمی شود.

عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مهمترین مزایای راه اندازی بورس ارز شفاف تر شدن بازار ارز و جلوگیری از رانت خواری در بخش ارز است.
گمرک بعنوان یکی از اعضاء کمیته ارز که ریاست آن برعهده بانک مرکزی می باشد موظف به ارائه اطلاعات مربوط به ترخیص کالاها به بانک مرکزی است.
رئیس کل گمرک تصریح کرد: به همین منظور به تازگی بانک مرکزی سامانه پورتال ارزی را راه اندازی کرده و ما در آن سامانه موظف به پیگیری این موضوع هستیم که آیا کسانی که ارز دولتی و یا ارز به نرخ مرجع دریافت کرده اند ارز دریافتی منجر به ورود کالا به کشور شده است یا خیر به طور کلی گمرک در کمیته ارزی در کنار بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت مسئول پیگیری موضوع نحوه هزینه کرد ارز دریافتی برای واردات کالا به کشور است.
*رشد ۵۸ درصدی کشف پرونده های قاچاق کالا درگمرک
معمارنژاد در ادامه در مورد وضعیت قاچاق کالا گفت: آن مقدار قاچاقی که از مبادی گمرکی کشور انجام می شود با تشدید اعمال کنترل های گمرکی کاهش یافته هم اکنون در ۵ ماهه گذشته ۱۰ هزار پرونده قاچاق در گمرک به ارزش ۲۹۰ میلیارد تومان تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۸ درصدی را نشان می دهد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.