کنسرت گروه “قمر” در دو بخش فارسی و کردی اجرا می‌شود

بخش فارسی کنسرت نماینده شعر کلاسیک ایران و بخش کردی نیز نماینده تصنیف‌های سنتی کردستان است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران؛نشست خبری کنسرت گروه قمر با حضور” نوید  دهقان” و “شاهو عندلیبی”،دو خواننده این گروه امروز ۲۰ تیر در تالار وحدت برگزار شد.
نوید دهقان سرپرست گروه قمر بیان کرد:‌این کنسرت در دو بخش فارسی و کردی برگزار خواهد شد، که تنظیم و خوانندگی بخش اول مربوط به خودم است و تنظیم و خوانندگی بخش کردی را “شاهو عندلیبی” اجرا خواهد کرد.
وی افزود:اشعار مربوط به بخش فارسی از شاعران کلاسیک ایران هم چون حافظ،‌سعدی،عراقی و غیره است و برای نخستین بار درکنسرت‌هایمان از شعر نو استفاده نکردیم.
دهقان درهمین خصوص گفت:‌شرایط اجتماعی سیاسی سبب ایجاد شعر نو شده و لیکن چون کنسرت ما مفهومی عاشقانه دارد به همین دلیل فرم غزل برای آن مناسب‌تر است.
وی درخصوص اجرای تشکیل دهنده‌ی موسیقی گفت: اثر هنری هم باید فرم و هم محتوا داشته باشدکه متاسفانه در موسیقی امروز ما محتوا ازبین رفته و فرم‌گرایی مفرط صورت گرفته که اصلی‌ترین علت آن عدم وجود نقد مناسب از سوی اصحاب رسانه و موسیقی است.
سرپرست گروه موسیقی قمر در ادامه گفت:ماباید با استفاده از گنجینه غنی ادبیات خود با تهاجم بی‌فرهنگی مقابله کنیم و رسانه‌ها مهمترین نقش را در این راه برعهده دارند.
دهقان درخصوص عدم استفاده از سازهای غیرایرانی در کنسرت خود گفت:ما موسیقی اصیل ایرانی می‌نوازیم و می‌خواهیم به نیابت از نیاکان خود راه آنان را ادامه دهیم و به همین دلیل هیچ نوع تلفیق میان سازهای خارجی و داخلی در کنسرت ما نخواهد بود.
وی اضافه کرد:شعر “شاه خرابات “‌که در بخش موسیقی فارسی اجرا خواهد شد،به مرحوم استاد” پرویز مشکاتیان‌” تقدیم می‌شود که بر گردن من حق بسیار زیادی دارد و افتخار می‌کنم که شاگرد او هستم.
نوید دهقان در خصوص دلیل انتخاب موسیقی کردی در کنار فارسی گفت:موسیقی کردی از ظرفیت بسیار بالای در همه زمینه‌ها برخوردار است و به خاطر دلنشین بودن،تنوع،‌ گستردگی و همه جانبه بودن آن و همچنین به خاطر دوستی عمیق با “شاهو عندلیبی” که در موسیقی کردی بسیار چیره دست است سبک کردی را برای کنسرت انتخاب کردیم.
در ادامه این نشست خبری شاهو عندلیبی تنظیم کننده و خواننده بخش کردی گفت:‌سعی ما این است که تصنیف و شعر و موسیقی و آوازه‌ی برجستگان این حوزه د رگذشته را زنده کنیم.
لازم به ذکر است؛کنسرت گروه موسیقی قمر در روزهای ۲۹ و ۳۰ تیر در ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار خواهد شد./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.