کودکان آموزش روزه‌داری می‌بینند

جام جم آنلاین: شبکه پویا در ایام رمضان انیمیشن‌های ویژه‌ای را برای کودکان در نظر گرفته است. انیمیشن «وقت دیدار»، «قصه‌های رمضان»، «امیر کوچولو» و «قصه‌های غزاله» از جمله این انیمیشن هاست که در ایام رمضان مهمان خانه‌های کودکان می‌شوند.

انیمیشن «وقت دیدار» ‌با موضوعات آموزشی درباره نماز و روزه روی آنتن این شبکه می‌رود. این انیمیشن ساعت ۲۰ پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه است.

حسین معماری نویسنده و کارگردان این انیمیشن با بیان این خبر به جام‌جم گفت: «وقت دیدار» با تکنیک تک‌فریم عروسکی ‌در ۲۶ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شده است.

وی افزود: موضوع این فیلم درباره نماز و در قالب نمایشی و مناسب برای کودکان است. این انیمیشن روایتگر داستان دختری به نام نرگس است که درپی اتفاقاتی با نماز خواندن آشنا می‌شود.

وی با اشاره به این که کودکان توانایی برقراری ارتباط با بازی و رنگ را دارند، عنوان کرد: فضاسازی مناسب و استفاده از لباس‌هایی با رنگ‌های روشن برای ارتباط هرچه بیشتر مخاطبان کودک از ویژگی‌های بارز این انیمیشن است.

از عوامل تولید این مجموعه انیمیشن می‌توان به محسن نبی‌یان: مجری طرح، حسین معماری: نویسنده و کارگردان،‌ ارشاد میرشجاعی: طراحی شخصیت، شیوا حسین‌پور: انیماتور، محمدرضا خوشحال‌سرمست: تصویربردار و‌ حسن افشاری: طراح قصه، حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده: کارشناس مذهبی، مهدی ارگانی: مشاور فیلمنامه، امید کیانی: ساخت و اجرای دکور و ساخت عروسک: مریم زینال زادگان.

آموزه‌های مذهبی در قالب کارتون

انیمیشن «قصه‌های رمضان» به سفارش مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی مسعود حاجی‌بابایی با مضمون آموزه‌های مذهبی در ماه رمضان از شبکه پویا پخش می‌شود.

این انیمیشن هر شب ساعت ۱۹و ۳۰ دقیقه پخش و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه است. محمود صائمی تهیه‌کننده این انیمیشن گفت:‌ انیمیشن قصه‌های رمضان با تکنیک دو بعدی در ۳۶ قسمت هشت دقیقه‌ای تهیه و در ایام‌ماه رمضان پخش می‌شود.

وی افزود: این انیمیشن ۳۶ قسمتی به مسائلی از قبیل افطاری دادن به ناتوان، غیبت نکردن و… در ماه رمضان می‌پردازد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: این مجموعه سعی در بیان موضوعات مذهبی از طریق داستان‌های کودکانه دارد. برخی از عوامل سازنده این انیمیشن عبارتند از: کارگردانان: مسعود حاجی‌بابایی، محمود ماده‌ای، سعید جشنی، موسیقی و صداگذار: محمد گهربخش و انیماتوران: سعید حسنی، رسول شیری و مصطفی صائمی است.

امیر کوچولو روزه کله گنجشکی می‌گیرد

«امیر کوچولو» عنوان مجموعه انیمیشنی است که پخش آن از شبکه پویا آغاز شده است. شاهین بهزادی کارگردان «امیر کوچولو» است.

داستان این انیمیشن درباره پسربچه‌ای است که روز اول مدرسه در کلاس اول دبستان تحت‌تاثیر صحبت‌های معلم خود به فریضه روزه علاقه‌مند می‌شود. او طی صحبت با پدر و مادر خود با این فریضه بیشتر آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد که روزه کله گنجشکی بگیرد.

بهزادی درباره این انیمیشن به جام‌جم گفت: این مجموعه در ۲۵ قسمت هفت دقیقه‌ای ساخته شده و در هر قسمت به داستانی می‌پردازد که به واسطه آن احکام مربوط به روزه به کودکان آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: این مجموعه با تکنیک فتو انیمیشن و به شکل تک فریم کار شده است و مناسبت پخش در ایام ضربت خوردن حضرت علی(ع) و شب‌های احیاست. همچنین در این مجموعه نماز عید فطر به زبان ساده و شیرین به کودکان آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: «امیرکوچولو» به صورت ریتمیک اجرا می‌شود و یک نفر نیز به عنوان راوی در این انیمیشن قصه‌ها را روایت می‌کند. شاعر «امیر کوچولو»: رودابه حمزه‌ای، مهدی دانایی: آهنگساز و نقش اول این انیمیشن: امیرحسن بهزادی است. این انیمیشن در سومین جشنواره برنامه‌های سیما در رمضان ۸۸ لوح تقدیر دریافت کرد.

قصه‌های غزاله و حیواناتش

«قصه‌های غزاله» دیگر انیمیشنی است که در مرکز پویا‌نمایی صبا تهیه شده است. این انیمیشن در ماه رمضان هر‌شب ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه پخش می‌شود و تکرار آن ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه روز بعد است. کارگردان این انیمیشن هما شکیبی است.

وی در مورد مضمون این انیمیشن به جام‌جم گفت: آموزش مسائل پایه‌ای مذهبی مثل نماز و روزه به بچه‌های دبستان و راهنمایی از مضامین اصلی این انیمیشن است. این‌که مسافرت در چه زمان و شرایطی انجام شود روزه را باطل نمی‌کند و چه چیزهایی باعث باطل کردن روزه است. این موضوعات در قالب یک قصه عنوان شده و راه درست آن به کودکان آموزش داده می‌شود.

این مجموعه در ۲۶ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای تولید شده است. در ۱۳ قسمت اول آن به نویسندگی مهری ماهوتی ‌احکام آموزش داده می‌شود و در ۱۳ قسمت دوم آن به نویسندگی حمیدرضا حافظی، مسائل تربیتی بچه‌ها و آموزش موضوعاتی مثل امانتداری، دروغگویی و قناعت کردن یادآوری می‌شود.

داستان این مجموعه درباره غزاله دختر هشت ساله و برادرش است که همراه پدر و مادر و مادربزرگ خود زندگی می‌کنند. در این انیمیشن که با تکنیک دو بعدی تهیه شده است از حیواناتی مانند خروس و گربه نیز استفاده شده است که غزاله قادر به حرف زدن با این حیوانات و همچنین اشیای بیجان خود مانند کیف یا عروسک است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.