کوفی عنان در نشست شورای امنیت از همکاری تهران برای حل بحران سوریه تشکر کرد

به گزارش ایرنا، کوفی عنان در گزارش امروز خود به اعضای شورای امنیت که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، خاطر نشان کرد : به تلاش های خود برای ادامه رایزنی با سایر دولت های ذی نفوذ در بحران سوریه ادامه خواهم داد.

وی با اشاره به گزارش یک ماه پیش خود در جمع اعضای شورای امنیت اظهارداشت :در آن گزارش تاکید کردم که دو طرف گام های اساسی برای اجرای کامل طرح شش ماده ای برنداشته اند و قطعنامه های شورای امنیت نیز به طور کامل اجرا نمی شود.

وی افزود : خشونت ها در سوریه به دلیل ادامه خشونت ها توسط گروههای مخالف همچنان ادامه دارد.

کوفی عنان خاطر نشان کرد همچنین در آن گزارش خواستار فشارهای یکپارچه و مداوم اعضای شورای امنیت بر طرف های درگیر شدم، اما عدم اجرای مقررات بین المللی باعث شد تا اوضاع در سوریه هر روز بدتر شود.

نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه با بیان اینکه خشونت ها از سوی دو طرف ادامه دارد، خاطر نشان کرد: شدت حملات و درگیریها به حدی است که خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها قادر به پوشش تصویری حوداث هولناک در آن کشور نیستند.

وی با اشاره به مذاکرات گروه تماس در ژنو گفت : اعضای این گروه با نظامی کردن منطقه و گسترش درگیری ها به خارج از سوریه مخالف هستند و خواستار طرح انتقالی با خواست و اراده مردم آن کشور هستند.

عنان دربخش دیگری از گزارش خود به ملاقاتش با بشار اسد اشاره کرد وگفت : مذاکرات با اسد خوب و سازنده بود ولی این گفت وگوها زمانی معنا دار می شود که به آنها عمل شود.

وی همچنین با انتقاد از اصرار گروه های مخالف برای ادامه درگیری ها، افزود: مخالفان مسلح نیز باید به بدون هیچ قید و شرطی به عملیات نظامی خاتمه داده و اطمینان دهند که از ابتکارات بین المللی تبعیت می کنند.

نماینده سازمان ملل در سوریه با اشاره به نشست های قاهره و فرانسه گفت:در نشست قاهره ۲۱۰ کشور و سازمان بین المللی شرکت داشتند و در طول نشست ژنو و قاهره دستیاران من کوشیدند با تمامی طرف های موثر در بحران و بخصوص گروه های مخالفان دولت سوریه در تماس باشند.

وی همچنین گفت : در نشست دوستان سوریه در پاریس که با حضور مقام های بیش از ۱۰۰ کشور برگزار شد، مشاوران من حضور پیدا کردند و با همه گروه ها تماس گرفتند.

عنان در خاتمه اظهار داشت : اکنون جامعه جهانی باید برای توقف کامل خشونت ها در سوریه وارد عمل شود و اجازه دهد که مردم سوریه برای آینده خود تصمیم بگیرند.

شورای امنیت سازمان ملل امروز باردیگر بحران سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد، نمایندگان دولت های آلمان، فرانسه و انگلیس پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت مطرح کردند که یکی از بندهای آن استفاده از فصل هفتم منشور سازمان ملل علیه سوریه بود.

فصل منشور هفتم سازمان ملل مداخله نظامی در داخل یک کشور تاکید می کند.

این نشست بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید تا بار دیگر تلاش های غربی ها برای استفاده ابزاری ازشورای امنیت به منظور مداخله نظامی در سوریه به منظور سرنگونی دولت دمشق با شکست مواجه شود.

اروپام ۱۹۰۸ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۵۶۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.