کوهنوردان مراقب سقوط فصلی بهمن باشند

۱فروردین ۱۳،

حمید مساعدیان رئیس انجمن پزشکی کوهستان ایران در گفتگو با

افزود: فصل زمستان تمام شده و هوا کم کم گرم می شود و این مسئله سبب می شود که در مناطق کوهستانی برف آب و سرازیر شود و در نهایت سقوط بهمن حاصل شود و در این میان کوهنوردان باید مراقب خود باشند و با احتیاط به این ورزش بپردازند.

وی تصریح کرد ، در این فصل سرما به همراه برف است و اشخاص باید با تجهیزات کامل اعزام شوند .

مساعدیان درادامه گفت : یکی از نکته های مهم که باید در نظر گرفته شود این است کوهنوردان حتماً قبل از اعزام از شرایط جوی منطقه اطلاعات کافی پیدا کنند و با توجه به اینکه در زمستان اکثر مواقع هوای کوهستان برفی وسرد است از انجام این ورزش خود داری کنند.

وی اضافه کرد چند روز دیگر فصل بهار می آید و علاقه مندان به  کوهنوردی وطبیعت گردی می خواهند به این ورزش بپردازند و در ایام تعطیلات نوروز کوهنوردی انجام دهند که نیاز است که مواردی را مورد توجه قرار دهند اول اینکه قبل از عزیمت از هواشناسی وضعیت آب وهوایی منطقه را بپرسند و با توجه به اینکه در این فصل هوا متغیر است خیلی باید مواظب خود باشند امکان دارد صبح هوا خوب باشد ولی عصر شرایط به گونه دیگر باشد.

وی گفت : گم کردن مسیر هم مسئله مهمی در کوهنوردی است که سبب می شود جان ورزشکار به خطر بیا فتد وسلامت فرد را تهدیدکند.

مساعدیا ن اضافه کرد کمبودغذا نیز ممکن است سلامت وجان کوهنورد را به خطر بیا ندازد برای همین همراه داشتن دووعده غذای اضافی لازم است .

وی گفت : اگر اشخاص با وسیله نقلیه قصد سفر دارند ایمنی ماشین خود را کنترل کنند وزنجیر و یخ شکن را همراه خود داشته باشند کوهستان را جدی بگیرند و لباس گرم نیز ازملزمات کوهنوردی است .

وی عنوان کرد اگر در هنگام سفر مخصوصاً در مناطق کوهستان لباس گرم سبب می شود که دمای بدن فرد پایین بیاید و شخص دچار سرما زدگی شد این مورددر سنین پایین و خیلی بالا ممکن است عواقب بدی را به دنبال داشته باشد شاید جوانان مقاومت زیادی را دارا باشند ولی کودکان و کهنسالان اینگونه نیستند./آق


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.