کیسه پلاستیک روی شاهکار هنری

جام جم آنلاین: هنوز چند هفته از ماجرای گروگانگیری تابلوی ۲۵۰میلیون دلاری جکسون پولاک نگذشته است که این بار اثر گران قیمت دیگری از مجموعه آثار موزه هنرهای معاصر در معرض تهدید قرار گرفته است.

ماجرا از این قرار است که باران اخیر تهران باعث شد سقف گالری‌های پایینی موزه هنرهای معاصر چکه کند و مدیریت موزه درصدد رفع این مشکل برآید.

روی سقف گالـری مورد نظر چند مجسمه قرار دارد که آثار آلبرتو جاکومتی مجسمه‌ساز سرشناس سوئیسی است.

این مجسمه‌ها با زیرسازی خاصی سال‌هاست که در آن قسمت موزه قرار دارند و البته با یک پوشش شیشه‌ای دور از دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد.

عکس‌هایی که روز گذشته از وضعیت نگهداری این تابلوها منتشر شد، علاقه‌مندان به هنر را دچار نگرانی کرد. این عکس‌ها مجسمه‌های جاکومتی را در محیطی باز نشان‌می‌دهد که روی آن‌ها یک لایه کیسه پلاستیک کشیده شده و در کنار مصالح ساختمانی رها شده‌اند.

چند روز پیش روزنامه جام‌جم پرونده‌ای درباره گران‌ترین‌های نقاشی جهان منتشر کرد و در آن به گران‌ترین آثاری که در ایران نگهداری می‌شود، نیز پرداخت.

جالب است در آن پرونده مدیر روابط‌عمومی موزه هنرهای معاصر یادداشتی درباره شیوه استاندارد این موزه در نگهداری آثار هنری منتشر کرد.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا یک باران آن هم در فصل تابستان، باید سبب شود که شاهکارهای گنجینه هنری ما که علاوه بر ارزش معنوی، ارزش مالی بسیاری هم دارند، این گونه در معرض تهدید قرار بگیرد؟ آیا اگر باران سبب آسیب‌خوردن به موزه می‌شود، نباید برای رفع آسیب دیدگی سقف و دیواره موزه، آثار هنری به انبار یا محل امن دیگری منتقل شود؟ و آیا شیوه مصون نگه داشتن یک شاهکار هنری، کشیدن یک کیسه پلاستیکی روی آن است؟ فقط کافی است تصور شود انتشار چنین تصاویری چه بازتابی در مجامع هنری داخلی و خارجی می‌تواند داشته باشد.

سجاد روشنی ‌-‌ گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.