کیفیت دغدغه اصلی صنعت چاپ در جهان است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘یوسف افراش’ عصر چهارشنبه در نشست خبری دومین ‘کنفرانس ملی کیفیت در چاپ’ افزود: بی توجهی به بحث کیفیت در این صنعت سبب شده کالاهای داخل قابل رقابت با محصولات دیگر کشورها نباشند.

وی گفت: در حوزه صادرات هم موفق عمل نکردیم و آثار ما کیفیت لازم را ندارند، اگر چه در برخی حوزه ها به موفقیت‌های خوبی در این زمینه رسیده ایم اما هنوز موضوع کیفیت در چاپ در کشور نهادینه نشده است.

افراش تصریح کرد در حوزه چاپ ظرفیت های زیادی در کشور وجود دارد که در صورت توجه می تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی پاسخگوی نیاز کشورهای منطقه باشد.

وی با بیان اینکه مقوله کیفیت ریشه در فرهنگ و اعتقادات ما دارد افزود: مدیریت کیفیت هم از بعد اقتصادی و هم از بعد فرهنگی و اعتقادی باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

افراش اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این کنفرانس ، این مقوله به دغدغه ملی تبدیل شود و با نهادینه کردن آن شاهد ارتقا کیفیت در صنعت چاپ باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت درچاپ بتواند تاثیر مثبتی در راستای ارتقای کیفی محصولات چاپی کشور بر جای گذارد.

* ۱۲ پنل تخصصی در دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ

‘ خدایار صادقی ‘ دبیر دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت درچاپ به برپایی اولین دوره این کنفرانس در سال ۸۸ اشاره کرد و افزود : به رغم استقبال از این کنفرانس شاهد کاستی های در آن بودیم که تلاش داریم تا با بهره گیری از این تجارب در دوره دوم آنها را بر طرف کنیم.

وی از برگزاری ۱۲ پنل تخصصی در این دوره از کنفرانس در روزهای ۲۴ تا ۲۸ تیرماه خبر داد و اضافه کرد : برای برپایی این پنل ها از خبرگان و اساتید این حوزه بهره گرفتیم تا مسائل آن تا حدی زیادی احصا شود.

صادقی گفت: حدود ۸۰ نفر در ۱۲ کمیته در امر برنامه ریزی کنفرانس شرکت داشتند که پس از برگزاری جلسات ۲۲۰ موضوع مربوط به این صنعت احصا شد که خروجی مهمی از کنفرانس است.

دبیر کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ با ذکر اینکه ۴۹۰ نفر ساعت برای برگزاری این کنفرانس صرف شده است، گفت: نتایج این برنامه در ویژه نانه کنفرانس منتشر خواهد شد.

به گفته صادقی از میان ۲۲۰ مورد احصا شده قرار است ۵۰ مورد در کنفرانس مورد توجه قرار گیرد، همچنین شورای سیاستگذاری کنفرانس در ۸ جلسه برنامه های آن را تدوین کرده است.

وی با تشریح جزییات برگزاری کنفرانس و اشاره به موضوعات پنل ها گفت: در کنفرانس اول ۱۲ سازمان به عنوان حامی علمی ، معنوی و مالی با کنفرانس همکاری داشتند که در این دوره ۳۷ سازمان و مراکز علمی و پژوهشی از کنفرانس حمایت خواهند کرد.

درپایان نشست مدیرعامل شرکت مایر ملنهوف حامی اصلی دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت درچاپ با معرفی اقدامات این شرکت گفت: این شرکت ایرانی در زمینه چاپ و بسته بندی و با سرمایه گذاری خارجی فعالیت می کند.

‘مهدی رحیمی یگانه’ افزود: این شرکت بر روی کیفیت تمرکز دارد و از آنجا که موضوع کنفرانس نیز مقوله کیفیت است تصمیم به حمایت از آن گرفتیم .

در ادامه این نشست یوسف افراش سرپرست دفتر امور چاپ وزارت ارشاد جلسه را به دلیل حضور در یک جلسه پیش بینی نشده دیگر ترک کرد و پاسخ به پرسشهای خبرنگاران را بر عهده دبیر کنفرانس گذاشت.

* کشورهای تولید کننده تکنولوژی چاپ به انگشتان دو دست نمی رسد

صادقی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه کارشناسان صنعت چاپ معتقدند ۹۰ درصد این صنعت و تکنولوژی آن وابسته به خارج است به جای برطرف کردن این مشکل چرا بر روی کیفیت چاپ تاکید دارید گفت : به نظر نداشتن تکنولوژی مشکل تلقی نمی شود چرا که کشورهای دارنده تکنولوژی این صنعت در جهان محدود هستند.

وی افزود : ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارد اما کشورهای سازنده این تکنولوژی به اندازه انگشتان دو دست هم نمی رسد.

وی گفت : آنچه که برای کشور مهم است استفاده بهینه از سرمایه گذاری ها و منابع موجود به لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی است.

وی با تاکید بر اینکه این صنعت گران است گفت: سرمایه گذاری در این عرصه برای شرکتها سرمایه گذاری پر خطر (ریسک) است ، تلاش داریم در این کنفرانس موضوع دانش تولید با حداکثر بهره روی را مورد بررسی قرار دهیم.

مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت روز شنبه ۲۴ تیرماه در پژوهشکده هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار می شود، و پس از پایان مراسم پنل ها و میز گردهای تخصصی در ادامه برنامه برگزار خواهد شد.

سایر نشست ها و پنل های تخصصی در روزهای آتی کنفرانس و تا ۲۸ تیرماه در دانشگاه هنر ، سرای اهل قلم ، پژوهشکده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

نشست خبری دومین ‘کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ’ عصر امروز چهارشنبه با حضور یوسف افراش سرپرست دفتر امور چاپ وزارت ارشاد و رییس شورای سیاست‌گذاری این کنفرانس، خدایار صادقی دبیر کنفرانس و مهدی رحیمی یگانه مدیرعامل شرکت ‘مایر ملنهوف ‘ حامی اصلی این کنفرانس در محل سرای اهل قلم برگزار شد.

فراهنگ **۱۶۳۰**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۳۷۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.