کی روش خواستار تقویت تیم خود با بازیکنان خارجی است

به گزارش ایرنا، این پایگاه اینترنتی برای نمونه از ‘مهدی مهدوی کیا’ بازیکن خط میانی ‘هامبورگ’، ‘وحید هاشمیان’ بازیکن ‘هانور۹۶’ و ‘فریدون زندی’ بازی ساز ‘کایسرزلاترن’ نام برد که همگی در جریان تلاش موفقیت آمیز تیم ملی فوتبال ایران در بازی های مقدماتی سودمند بوده اند.

ایران، زمانی به داشتن بالاترین شمار از بازیکنان مقیم خارج از کشور در آسیا مباهات و افتخار می کرد اما در سال های اخیر شمار انگشت شماری از ایرانیان دست به اقدامات برجسته در خارج از مرزهای کشورشان می زنند که ‘جواد نکونام’ بازیکن ‘اوساسونا’ را می توان یک مورد استثنایی قابل توجه دانست.

کی روش در تلاش برای تقویت تیم خود با شمار بیشتری از بازیکنان مقیم خارج، در مرحله نخست ‘اشکان دژاگه’ فوروارد تیم ‘ولفسبرگ’ و ‘رضا قوچان نژاد’ مهاجم مستقر در بلژیک را هدف قرار داد.

کی روش در سال جاری پیش از آخرین بازی مقدماتی در برابر قطر به پایگاه اینترنتی ‘فیفا’ گفت: ما امیدواریم بتوانیم آنها را نیز به اردوگاه خود بیفزاییم.

وی افزود: اگر چه برای ما بسیار دشوار است ولی من اطمینان دارم می توانیم دستکم یکی از آنها را به خدمت بگیریم.

این مدیر پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران با موفقیت در بکارگیری دژاگه به وعده خود جامه عمل پوشاند. تلاش های وی فورا سودمندی خود را نشان داد به گونه ای که این بازیکن ۲۵ ساله توانست تیم خود را با تساوی ۲ بر ۲ در برابر قطر در گروه خود برنده کند.

در حالی که گزینش دژاگه در ابتدا اثبات کرد که دید وی در خارج از کشور درست بوده است، این مربی تلاش کرد در ادامه کارش توضیح دهد چرا تجربیات اروپایی را مهم می شمارد.

به گفته مربی پیشین رئال مادرید و پرتغال، مزیت اروپا نه تنها در حوزه هایی مانند منابع مالی است، بلکه در توانایی و قابلیت برای ارایه معیارها و رقابت بسیار بالا است.

وی افزود: همه رقابت ها در اروپا چه در سطح تیم ملی یا باشگاه به سطحی بالاتر از دیگر قاره ها رسیده است. حتی رقابت های باشگاه های آمریکای جنوبی بسیار با سطوح اروپایی فاصله دارد. برای پیشرفت بازیکنان نه تنها مربیگری و آموزش مهم است، بلکه رقابتی که اروپا می تواند ارایه دهد، از اهمیت برخوردار است.

البته کی روش نخستین مربی ایران نیست که از میزان اهمیتی آگاه است که تجربه اروپایی در آمادگی تیم های آسیایی برای جام جهانی ‘فیفا’ دارد.

‘برانکو ایوانکوویچ’ مربی کروات نیز برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران به آلمان ۲۰۰۶، ماه ها صرف سفر میان ایران و آلمان کرد تا توانست زندی متولد آلمان را راضی به پیوستن به تیمش کرده و همچنین هاشمیان را به پایان دادن به تبعید ۳ ساله خود خواسته و بازگشت به تیم ملی ترغیب کند.

پاداش ایوانکویچ بزودی آشکار گشت. در حالی که زندی به بخش جدایی ناپذیری در تیم ملی تبدیل شد، هاشمیان با تثبیت خود به عنوان طلسم جدید تیم ملی، علی دایی اسطوره را تحت الشعاع خود قرار داد.

کی روش با کسب اعتماد از تجربه پیشین و بدست آوردن نیرو از موفقیت دژاگه، مصمم به افزایش بیشتر گروه بازیکنان ایرانی مستقر در اروپا شد. در میان چهره های جدید، امین نظری مستقر در سوئد وجود دارد که برای عضویت در تیم ۲۴ نفری در بازی مقدماتی روز یکشنبه در برابر ازبکستان و بازی در قطر که ۹ روز پس از آن برگزار خواهد شد، انتخاب شده است.

با توجه به این موضوع که هنوز این بازیکن خط میانی ‘مالمو اف’

برای بازی در تیم ملی تایید نشده است، در نتیجه درخشش مورد انتظار وی در بازی یکشنبه گذشته در برابر آلبانی که ایران در آن با یک گل بازنده شد، محقق نشد.

به رغم ترکیب نهایی تیم ملی فوتبال ایران که عازم مرحله نهایی مقدماتی است، کی روش معتقد است تیم وی ارزش بدست آوردن جایگاهی در برزیل ۲۰۱۲ را خواهد داشت.

به گفته وی هواداران ایرانی لیاقت دارند، زیرا بسیار احساساتی بوده و بازی فوتبال را خیلی دوست دارند. هنگامی که شما بیش از ۷۰ میلیون هوادار فوتبال دارید، این کشور لیاقت حضور در جام جهانی را دارد.

مترجمام. ورزشی. ** ۱۴۸۶ ** ۱۵۸۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۱۲۵۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.