لابی صهیونیستی، کنگره آمریکا را در کنترل خود دارد

یک سناتور سابق آمریکایی تصریح کرد لابی صهیونیستی ایپک، کنگره آمریکا را در کنترل خود دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، “مایک گریول” گفت: آمریکا با مشکلات جدی مواجه است. این مشکلات از زمان بروز بحران مالی و اقتصادی در سال ۲۰۰۸ آغاز شده است و آثار آن همچنان ادامه دارد. اوباما نتوانست در مدت چهار سال این مشکلات را از بین ببرد. البته حل این مشکلات نه در یک دوره ریاست جمهوری مقدور است ونه می توان در دو دوره برای حل آن اقدام کرد. این مشکل طولانی است. ریشه های این مشکل نیز به وال استریت (کانون مالی و پولی آمریکا) و شبکه صنعتی-نظامی آمریکا بازمی گردد.

براساس اصول اقتصاد کینزی برای حل مشکلات اقتصادی، دولت باید فعال شود و اسکناس چاپ کند و کنترل شبکه صنعتی-نظامی کشور را در دست بگیرد. اما به نظر نمی رسد در حال حاضر چنین مسئله ای برای دولت آمریکا اولویت داشته باشد. همین شبکه صنعتی-نظامی جنگهای عراق و افغانستان را برای آمریکا به بار آورد که نتیجه آن تحمیل میلیاردها دلار هزینه به بدنه اقتصاد آمریکا بود حال آنکه آمریکا می توانست این پول را برای حل مشکلات خودش هزینه کند.
 
مایک گریول در ادامه افزود: فضای سیاسی آمریکا در کنترل لابی اسرائیلی است. لابی مذکور یا کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل موسوم به ایپک کارش به جایی رسیده است که حتی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را در کنترل خودش دارد. وقتی رئیس جمهور آمریکا در کنترل ایپک باشد، بی تردید کنگره هم در کنترل این لابی خواهد بود. با این اوصاف، حتی اگر رئیس جمهور آمریکا بخواهد فردی مستقل باشد نمی تواند کاری انجام بدهد زیرا کنگره در کنترل این لابی طرفدار اسرائیل است و در فعالیتهای رئیس جمهور کارشکنی می کند و اجازه نمی دهد وی درمقابل اسرائیل کاری انجام بدهد. برای روشن شدن نفوذ لابی اسرائیل در داخل کنگره فقط می توان به این مسئله توجه کرد که میزان نفوذ بنیامین نتانیاهو ،نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا بیش از رئیس جمهور آمریکا است! همین لابی در سیاست خارجی آمریکا نفوذ دارد و سیاست گذاری های آمریکا را درباره مسائل خاورمیانه هدایت و کنترل می کند. همین وضع سبب شده است آمریکا در مسائل مربوط به صلح خاورمیانه (اعراب و اسرائیل) میانجی صادقی نباشد. با این اوصاف، نمی توان انتظار داشت سیاستمداران آمریکایی درباره اسرائیل کاری انجام بدهند زیرا کاملا در کنترل لابی مذکور قرار دارند و برای فعالیتهای انتخاباتی خود از این لابی کمک مالی گسترده می گیرند.
 
“مایک گریول” گفت: باید توجه داشت که ایپک قدرتمندترین لابی در واشنگتن نیست بلکه از این منظر در رتبه دوم قرار دارد. قدرتمندترین لابی در واشنگتن، مجموعه شرکتهای صنعتی-نظامی است که قدرت بسیار زیادی دارد. وقتی میت رامنی نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از تهدید به حمله به ایران سخن می گوید تحت تاثیر این لابی است زیرا حمله به ایران در جهت منافع لابی پول مدار مذکور است. البته تهدیدهای رامنی برای اقدام نظامی برضد ایران در راستای منافع اسرائیل قرار دارد. این درحالی است که فعالیتهای هسته ای ایران به موجب معاهده منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای (ان پی تی) به هیچ وجه غیرقانونی نیست. ایران کاملا حق دارد به غنی سازی اورانیوم مبادرت کند. در این میان باید پرسید چرا کشورهایی همانند آمریکا و فرانسه و اسرائیل سلاح هسته ای دارند؟ اسرائیل با دارا بودن سلاح هسته ای، تهدیدی برای ثبات منطقه است. ایران حق دارد از خودش دفاع کند. وقتی اسرائیل به صورت مکرر از تهدید به حمله به ایران سخن می گوید، ایران حق دارد برای دفاع از خودش آماده شود. اسرائیل نباید در موقعیتی قرار داشته باشد که بخواهد هرگونه ماجراجویی را که بخواهد در منطقه خاورمیانه داشته باشد. البته این مسئله نیز ناشی از سیاست خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه است که از اسرائیل به صورت بی حد و حصری حمایت می کند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.