لادا با روش کیا متحول می‌شود

۱۲ تیرماه ۱۳،

لادا با روش کیا متحول می‌شود

Bookmark and Share

استیو ماتین، مدیر طراحی کارخانه اتوواز، تولید کننده محصولات لادا، می‌خواهد همانطور که پیتر شرایر هویت و چهره‌ای تازه به برند کیا داد، مدل‌های کارخانه روسی را متحول کند. 

توجه و اهمیت بسیار کیا به طراحی سبب افزایش فروش ماشین‌های این کارخانه در چند سال قبل شده و ماتین می‌گوید برند پرفروش روسیه هم باید همین استراتژی را دنبال کند. 

از اتوواز که ماشین‌هایش را با مارک لادا تولید می‌کند همیشه به خاطر طراحی بد و قدیمی مدل‌هایش انتقاد شده است. مشهورترین مدل این کارخانه، مدل شاسی بلند نیوا است که ۳۷ سال است تقریباً بدون هیچ تغییری تولید می‌شود. 

لادا با روش کیا متحول می‌شود

اما استیو ماتین انگلیسی در مصاحبه اخیرش با اتوموتیو نیوز گفته است «این تفکر تغییر کرده و نشانه‌هایش در آینده دیده خواهد شد.» به نقل از مدیر طراحی اتوواز «روند مدرن کردن مدل‌های کارخانه به شدت در حال پیگیری است و زبان و دی‌ان‌ای تازهی برای محصولات لادا معرفی می‌شود که چهره تازه‌ای به این مارک خواهد داد.»

ماتین ۴۸ ساله کار طراحی خودرو را با مرسدس بنز آغاز کرد و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ مدیر طراحی ولوو بود و مدیریت طراحی در اتوواز را از سال ۲۰۱۱ قبول کرد. 

ماتین می‌گوید کار او در ولوو جذاب کردن مدل‌های کارخانه سوئدی بود و می‌خواهد همین کار را در اتوواز انجام دهد. 

لادا با روش کیا متحول می‌شود

کانسپت لادا اکس-ری که سال قبل در نمایشگاه خودروی مسکو رونمایی شد، گوشه‌هایی از چهره آینده مدل‌های لادا را نشان می‌دهد. این کانسپت همچنین الگویی برای یک شاسی بلند تازه لادا است که قرار است در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شود. 

ماتین می‌گوید برای اینکه ماشین‌های لادا به چشم خریداران روسی بیاید، باید بتواند از پس جاده‌های پر دست انداز این کشور برآید. به علاوه این ماشین‌ها نباید پیچیده باشد و «قرار نیست لادا مانند بعضی برند‌ها مدل‌های بسیار پیچیده در همه بخش‌ها تولید کند.»

نکته دیگری که ماتین در طراحی مدل‌های تازه لادا از آن الهام می‌گیرد وجود تضاد در روسیه است. ماتین می‌گوید روسیه چه در آب و هوایش و چه در جامعه پر از تضاد است. 

«فصل‌ها کاملاً در روسیه در تضاد یکدیگرند. بعد از یک زمستان طولانی و سرد، تابستان‌ها بسیار گرم است. ثروت هم در این کشور چه بین شهر‌ها و روستا‌ها و چه بین شرق و غرب روسیه با شکلی متضاد توزیع شده است. هدف من ثبت این تضاد در طراحی خودرو است.»

لادا با روش کیا متحول می‌شود

هدف اصلی ماتین ابتدا جذاب کردن این مارک در بین خریداران در بازار روسیه است و سپس ارائه چهره‌ای بهتر از لادا به خریداران در دیگر بازارهای جهان است. 

او بعد از به عهده گرفتن هدایت بخش طراحی اتوواز یک استودیوی طراحی در مسکو باز کرد. وظیفه هشت طراحی که در این استودیو کار می‌کنند، ارائه پیشنهادی متفاوت از تفکری بود که طراحان در دفتر مرکزی کارخانه در توگلیاتی روی آن کار می‌کردند. مدیریت دفتر مسکو برعهده توماس بیگوود، طراح بلژیکی است که از رنو به اتوواز آمده است. 

لادا فرصت بسیاری برای دیدن میوه تلاش‌های استیو ماتین ندارد. فروش این کارخانه در شش ماه اول سال ۲۰۲۴ با ده درصد کاهش به ۲۲۶ هزار و ۷۲۹ دستگاه رسیده و سهمش از بازار با شش درصد کاهش یک میلیون و ۳۳۰ هزار دستگاه است. 

برچسب ها : خودروسازی روسیه | لادا | استیو ماتین | اتوواز | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۷/۱۲
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.