لاریجانی: اگر اختلافی بین ایران و عربستان هست، باید از راه مذاکره رفع شود

لاریجانی افزود:‌ هر کدام از اعمال حج اسراری در خود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و در بعد اقتصادی نیز حج دارای ابعاد مختلفی در اقتصاد خرد و کلان است و جا دارد همه اینها مورد توجه قرار گیرند. البته ممکن است همه این مسائل نیز در کوتاه مدت پاسخ ندهد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هیچ چیز نباید مانع روابط خوب بین ایران و عربستان شود و اگر اختلافاتی نیز وجود دارد باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره مرتفع گردد و به سمت آنچه که مصلحت مسلمین است حرکت کند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که در اولین همایش حج و اقتصاد در سازمان حج و زیارت سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: تردیدی نیست موضوع حج موضوع مهمی برای جامعه اسلامی است در حدی که در روایات آمده است اگر افراد امکان حج را نداشته باشند باید اولیای حکومت هزینه آن را پرداخت کنند.

وی افزود: مکه به عنوان محل نزول قرآن و پایگاه اصلی صدور فکر اسلامی و مکان مقدسی است و رابطه کشورها مخصوصا کشور ایران که ام‌القرای اسلام است با عربستان فراتر از یک رابطه دیپلماتیک است.

وی تاکید کرد: هیچ چیز نباید مانع روابط خوب بین ایران و عربستان شود و این یک استراتژی مهم برای کشور است و اگر اختلافاتی نیز وجود دارد باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره مرتفع گردد و به سمت آنچه که مصلحت مسلمین است حرکت کند. البته مردم عربستان در مناطق مختلف نیز باید به حقوق خود برسند و این امری است که برای اداره همه کشورها حیاتی است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عبادت در اسلام دارای مصادیق مختلفی است که برخی از آنها صرفا فردی است و برخی هم اجتماعی و حج از انواع عباداتی است که جنبه‌ی اجتماعی دارد و در آن آراستگی معنوی محور قرار گرفته است و بعد وحدت‌آفرین و همچنین شان اقتصادی آن نیز برای مسلمین مهم و تاثیرگذار است.

لاریجانی افزود:‌ هر کدام از اعمال حج اسراری در خود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و در بعد اقتصادی نیز حج دارای ابعاد مختلفی در اقتصاد خرد و کلان است و جا دارد همه اینها مورد توجه قرار گیرند. البته ممکن است همه این مسائل نیز در کوتاه مدت پاسخ ندهد.

وی خاطر نشان کرد: بعضی از مسائل اقتصادی مانند بازار مشترک اسلامی که سالها مطرح بوده است همواره به دلیل مسائلی که بین کشورهای اسلامی وجود داشته است مغفول مانده و هم به دلیل رابطه برخی از کشورهای اسلامی با قدرت‌ها هیچگاه به طور کامل عملیاتی نشده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجم بالای زائرین حج و عتبات گفت: حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به طور متوسط هر ساله برای به جای آوردن فریضه حج تمتع و عمره به کشور عربستان سفر می‌کنند و اگر تمام برنامه‌ها و اهداف سازمان حج و زیارت عملیاتی شود این تعداد قطعا افزایش نیز خواهد یافت لذا ساماندهی امر اقتصادی یک مقوله عقلایی است و چه مسئولین سعودی همکاری کنند و چه همکاری نکنند باید به این ظرفیت در کشور مبدا توجه شود.

لاریجانی ادامه داد: باید به چند نکته در ساماندهی و مدیریت حج توجه شود؛ اول از نظر اقتصادی باید مطالعاتی صورت گیرد تا هزینه‌های حج کاهش یابد، دوم باید دید که آیا ایجاد رقابت در خدمات‌رسانی به زائرین توسط بخش خصوصی چه مزیتی برای مردم دارد، سوم اینکه باید دید آیا برای تامین ثبات و کالاهای مورد نیاز زائرین می‌توان برنامه‌ریزی نمود یا خیر؟ و چهارم اینکه حج را به یک کارگاه آموزشی برای آراستگی معنوی تبدیل کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در زمینه کاهش هزینه‌ها اگر کاری شود که مردم این سفر را نوعی سیر و سلوک بدانند و بپذیرند که باید سختی‌هایی را نیز در آن تحمل کنند می‌توان هزینه‌های آن را کاهش داد و در مجموع نیز می‌توان با صرفه‌جویی، هزینه مرتبط با حج تقلیل داد اما این اتفاق به صورت دستوری و حکومتی امکان‌پذیر نیست. موضوع بعدی بحث ایجاد رقابت بین خدمات بخش خصوصی برای زائران است که البته در مقام نظر بسیار مطلوب و ارزشمند است اما با توجه به روابط بین کشور ایران و کشورهای مقصد برای زائرین و همچنین فراز و فرودهایی که در نحوه اعزام زائرین وجود دارد و با توجه به تنوع تصمیم‌گیری شاید فرصت برای ایجاد رقابت وجود نداشته باشد. همچنین با توجه به باورهای فرهنگی مردم که اصرار به خرید سوغاتی از کشورهای متبرک را دارند می‌توان برای تامین سوغاتی و مسائل این‌چنینی با ایجاد نمایشگاه‌هایی در فرودگاه‌های کشورهای مبدا در کوتاه مدت اقدام موثری انجام داد، ضمن اینکه قیمت‌ها نیز در داخل کشور با اماکن زیارتی متفاوت است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اما در بعد چهارم که تشکیل یک کارگاه معرفت‌افزایی است باید بیش از سایر حوزه‌ها تامل کرد چرا که از نظر من این حوزه بسیار بااهمیت است. لازم است حج طوری تبیین شود که یک تحول در ذهن و رفتار زائرین ایجاد کند و تدبیری اتخاذ شود که این رخداد مهم باعث تحول و آراستگی معنوی و تغییر نگاه افراد به زندگی و حقوقی که در مقابل خانواده، طبیعت و اجتماع خود دارند ایجاد شود و این مستلزم توجه به اسرار حج است چرا که ما همواره به احکام حج می‌پردازیم و اسرار حج را مورد توجه قرار نمی‌دهیم.

لاریجانی افزود: حج باید به دالانی به سیر و سلوک تبدیل شود به طوری که افراد بدانند اگر به طبیعت، به خانواده، به جامعه و به محیط پیرامونی خود ظلم کنند حج آنها مقبول نیست و اگر اینگونه شد آثار بسیاری برای جامعه خواهد داشت.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: ما اگر برای فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در جامعه هزینه کنیم و برای این بخش سرمایه‌گذاری کلانی انجام دهیم می‌توان به طور مشهودی سایر هزینه‌ها را در کشور کاهش دهیم و حج برای فرهنگ‌سازی یک فرصت مغتنم و طلایی است و اگر نتیجه‌ حج این شود که افراد در این مدت یک ماهه‌ای که در حج تمتع و پانزده روزه‌ای که در عمره به سر می‌برند بتوانند از یک کارگاه تربیتی و آراستگی معنوی بهره‌برداری کنند ثمرات آن برای جامعه و برای اجتماع مسلمانان بسیار فراوان و تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حج سفری است که ذاتا سیر و سلوک معنوی در آن دیده شده است و علاقه مردم نیز به آن بسیار است و افراد در آن آمادگی پذیرش بسیاری از حسنات و فضایل اخلاقی را دارند لذا فرصت آموزش، تربیت و فرهنگ‌سازی در این دوره بسیار زیاد است و این اتفاق در درازمدت تاثیرات مهمی در کشور خواهد گذاشت و این اقدامی است که کشورهای دیگر و کشورهای توسعه یافته غیرمسلمان انجام داده‌اند و برای فرهنگ‌سازی در جامعه خود بیش و پیش از هر چیز دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.