لاریجانی:از دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی دفاع و ترور دانشمندان هسته‌یی رامحکوم کردیم

۳۰م دیماه ،

5095.jpg

رییس مجلس در تشریح دستاوردهای سفر چهار روزه خود به سودان گفت که در قطعنامه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی از موضع ایران در دستیابی به فناوری هسته‌یی دفاع و همچنین ترورهای دانشمندان هسته‌یی را محکوم کردیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی پس از ورود به ایران در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران ضمن تشریح دستاوردهای سفر چهار روزه خود به سودان گفت: یکی از مقوله‌های موثر در بین‌المجالس برگزاری کنفرانس بین‌المجالس اسلامی است که در آن تمامی کشورهای اسلامی حضور دارند.

وی گفت: این شاید تنها نهادی باشد که آنها را به هم پیوند می‌زند و سالی یک بار در قالب جلسه‌ای مجمع اصلی آن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اتحادیه بین‌المجالس اسلامی کمیته‌های متنوعی حول مسائل مختلف همچون فلسطین، حقوق بشر، حقوق زنان، مسائل اقتصادی و سیاسی دارد، گفت: کمیته ویژه این اتحادیه، کمیته اجرایی است که مسائل پیرامون اجلاس را پیگیری می‌کند.

رییس قوه مقننه ادامه داد: در این اجلاس پیشنهادهایی برای گنجاندن بندهایی در بیانیه داده شد و در آن مواضع روشن بین پارلمان‌های اسلامی به خصوص مساله فلسطین گنجانده شد.

لاریجانی اضافه کرد: در موضوع سوریه نیز کشورها از منظرهای متفاوت دلمشغولی داشتند که سرانجام موضع متینی اتخاذ شد، هرچند نظرات متفاوت بود ولی همه بر این موضوع متفق‌القول بودند که باید راهکار سیاسی برای حل مساله سوریه بدون دخالت نظامی وجود داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی، گنجاندن برنامه‌هایی در مورد مسائل جهان اسلام، وضعیت کنونی منطقه و انقلاب‌های مورد حمایت را از دیگر موارد مندرج در بیانیه پایانی اجلاس عنوان و خاطرنشان کرد: در مورد مساله هسته‌یی نیز از موضع ایران در مورد دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی دفاع کردیم و همچنین در این بیانیه‌ ترورهای دانشمندان هسته‌یی محکوم شد.

به گزارش ایسنا، رییس قوه مقننه با بیان اینکه موضوع پارلمان اسلامی نیز در این اجلاس مطرح شد، گفت: در این مورد بحث شد که نهادی به شکل پارلمانی اسلامی تاسیس شود. قرار شد مقدمات این کار صورت گیرد و بررسی شود که آیا امکان چنین کاری وجود دارد یا خیر؟

لاریجانی بحث و بررسی در مورد حضور زنان در فعالیت‌های علمی، اجتماعی و سیاسی و جلوگیری از بعضی رفتارها در کشورهای مختلف را از دیگر موارد مورد بحث در اجلاس عنوان و اظهار کرد: در حاشیه این اجلاس راجع بعضی مسائل همچون اتفاقات اخیر در مالی بحث شد، اکنون فرانسوی‌ها در مالی ورود پیدا کرده و دخالت می‌کنند که این اتفاق منجر به بروز مسائلی در الجزایر شده است، در این رابطه در گفت‌وگویی دوجانبه با رییس پارلمان الجزایر بحث و بررسی صورت گرفت و ایشان ریشه‌های این مساله را توضیح داد.

وی با بیان اینکه این اجلاس فرصتی برای گفت‌وگو با روسای مجالس بعضی کشورها فراهم کرد، گفت: تا آنجا که فرصت اجازه داد، تلاش کردیم با روسای مجالس و هیات‌های پارلمانی در منطقه خاورمیانه و سایر مناطق دنیا مذاکراتی داشته باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی، گفت‌وگو و مذاکره با رییس جمهور، رییس مجلس و معاون اول رییس جمهور سودان را از دیگر دیدارهای خود برای سفر به سودان عنوان و خاطرنشان کرد: در این دیدارها راجع به روابط دوجانبه بین دو کشور ایران و سودان و افزایش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بحث و گفت‌وگو انجام شد و قرار شد در کشور سودان با در دست داشتن منابع بسیار خوب، سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه در کشور سودان، شرکت مهندسی ایرانی پلی را بر رودخانه نیل می‌سازد گفت: در بازدیدی که از اجرای این پروژه داشتم بر این موضوع تاکید شد که روند ساخت این پل به اتمام برسد.

لاریجانی با بیان اینکه ایران و سودان موضع بسیار نزدیک در مسائل منطقه‌ای به خصوص موضوع فلسطین دارند، گفت: موضع سودان در مساله فلسطین، موضعی مترقی است، درخصوص مسائل دیگر منطقه نیز آنها نظر معتدل و منصفی دارند، از این رو به نظر می‌رسد که سودان در مسائل منطقه راه‌حل‌های مفیدی داشته باشد که باید از فرصت مذاکرات با مسوولان این کشور استفاده کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.