لاریجانی :اختلاف‌های ایران و عربستان باید از راه گفت‌وگو حل شود

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که موج بیداری اسلامی به مرزهای عربستان نزدیک شده است، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در همایش حج و اقتصاد، گفت: در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که رابطه کشورها با سرزمین حجاز و عربستان فراتر از یک روابط دیپلماتیک متعارف است، ما به سوی مکه نماز می‌گزاریم، لذا هیچ موضوعی نباید مانع روابط خوب بین ایران و عربستان باشد و این موضوع، مسئله‌ای مهم است، البته ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد، ولی نباید در روابط عبادی بین مردم ایران و مردم این سرزمین، سردی ایجاد کند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه این موضوع یک استراتژی مهم برای کشور است، دلیل آن را قداست حجاز دانست و متذکر شد: اهمیت حجاز و عربستان برای ایران فراتر از کشورهای متعارف است و باید اختلاف‌ها از راه گفت‌وگو به سمت آنکه به نفع مسلمین است، حل شود و مسئولین سعودی نیز بایستی توجه داشته باشند که به حقوق مردم در آن کشور رسیدگی کنند و این امری حیاتی برای پایداری کشورهاست.

وی اضافه کرد: توجه به حقوق افراد‌، مهم است و باید برای امنیت و ایجاد پایداری در منطقه‌، به این امور توجه شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه مقوله روابط ایران و عربستان فراتر از یک روابط متعارف با دیگر کشورهاست، تصریح کرد: دلیل این موضوع قداست ‘حجاز’ است، از این جهت استراتژی ایران، همکاری صمیمانه و برادرانه با همه کشورهای اسلامی به خصوص عربستان است به دلیل عظمتی که فریضه حج دارد.

اهم سخنان رئیس مجلس را در ادامه به نقل از فارس مطالعه فرمایید:

·         هر کدام از اعمال حج اسراری در خود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و در بعد اقتصادی نیز حج دارای ابعاد مختلفی در اقتصاد خرد و کلان است و جا دارد همه اینها مورد توجه قرار گیرند. البته ممکن است همه این مسائل نیز در کوتاه مدت پاسخ ندهد.

·         بعضی از مسائل اقتصادی مانند بازار مشترک اسلامی که سالها مطرح بوده است همواره به دلیل مسائلی که بین کشورهای اسلامی وجود داشته است مغفول مانده و هم به دلیل رابطه برخی از کشورهای اسلامی با قدرت‌ها هیچگاه به طور کامل عملیاتی نشده است.

·          حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به طور متوسط هر ساله برای به جای آوردن فریضه حج تمتع و عمره به کشور عربستان سفر می‌کنند و اگر تمام برنامه‌ها و اهداف سازمان حج و زیارت عملیاتی شود این تعداد قطعا افزایش نیز خواهد یافت لذا ساماندهی امر اقتصادی یک مقوله عقلایی است و چه مسئولین سعودی همکاری کنند و چه همکاری نکنند باید به این ظرفیت در کشور مبدا توجه شود.

·          باید به چند نکته در ساماندهی و مدیریت حج توجه شود؛ اول از نظر اقتصادی باید مطالعاتی صورت گیرد تا هزینه‌های حج کاهش یابد، دوم باید دید که آیا ایجاد رقابت در خدمات‌رسانی به زائرین توسط بخش خصوصی چه مزیتی برای مردم دارد، سوم اینکه باید دید آیا برای تامین ثبات و کالاهای مورد نیاز زائرین می‌توان برنامه‌ریزی نمود یا خیر؟ و چهارم اینکه حج را به یک کارگاه آموزشی برای آراستگی معنوی تبدیل کنیم. موضوع بعدی بحث ایجاد رقابت بین خدمات بخش خصوصی برای زائران است که البته در مقام نظر بسیار مطلوب و ارزشمند است اما با توجه به روابط بین کشور ایران و کشورهای مقصد برای زائرین و همچنین فراز و فرودهایی که در نحوه اعزام زائرین وجود دارد و با توجه به تنوع تصمیم‌گیری شاید فرصت برای ایجاد رقابت وجود نداشته باشد. اما در بعد چهارم که تشکیل یک کارگاه معرفت‌افزایی است باید بیش از سایر حوزه‌ها تامل کرد چرا که از نظر من این حوزه بسیار بااهمیت است. لازم است حج طوری تبیین شود که یک تحول در ذهن و رفتار زائرین ایجاد کند و تدبیری اتخاذ شود که این رخداد مهم باعث تحول و آراستگی معنوی و تغییر نگاه افراد به زندگی و حقوقی که در مقابل خانواده، طبیعت و اجتماع خود دارند ایجاد شود و این مستلزم توجه به اسرار حج است چرا که ما همواره به احکام حج می‌پردازیم و اسرار حج را مورد توجه قرار نمی‌دهیم.

/۲۹۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.