لاریجانی: تعریف عدالت از نظر شهیدمطهری با آنچه در جامعه ما صورت می‌گیرد متفاوت است

به گزارش خبرآنلاین دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز ظهر در نخستین جشنواره هنر تجسی آئینه مطهر با اشاره به دو عنصر عدالت و محبت در اندیشه شهید مطهری گفت: شهید مطهری شخصیت ذوابعادی بود که هم در فقه، فلسفه و کلام صاحب اثر بود و هم در عرصه سیاسی، اجتماعی و گاهی در عرصه هنر نیز دارای اثر بود.

وی افزود: رهبری شهید مطهری را ایدئولوگ انقلاب می‌دانست که بار معنای زیاد دارد. آنچه که در سلوک ایشان می‌توان مشاهده کرد، بیش از ۳۳ سال مجاهدت است.

لاریجانی ادامه داد: استاد مطهری علاقه‌مند به شعر بود و سحرگاهان وقت خود را با دیوان حافظ سپری می‌کرد و نظر خاصی در مورد شخصیت حافظ داشت.

وی گفت: برخی از حافظ‌شناسان بر این اعتقاد هستند حافظ دوران متفاوت شعری داشت برخی از اشعار او جنبه عرفانی و برخی دیگر جنبه غیر عرفانی داشت.استاد مطهری با این نظر موافق نبود و برای تمام شعرهای حافظ جنبه عرفانی در نظر داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استاد مطهری معتقد بود که همه انسانها استعداد ذوقی دارند برای اینکه ذات انسان مبتنی بر فطرت است افزود: اما در جریان زندگی برخی از انسانها استعدادهای گوناگون خود را قربانی می‌کنند و تنها به پرورش یک استعداد می‌پردازند. وی گفت: مطهری معتقد بود انسان کامل کسی بود که همه استعداد بالقوه را بالفعل می‌کند اما در پرورش استعداد انسان تنها همت کافی نیست بلکه جامعه نیز موثر است.

لاریجانی گفت: آیا جامعه زمینه سعادتمندی انسان را مناسب با نظریه مطهری فراهم کرده است که جواب خیر است. برخی از زمینه‌ها بالندگی انسان فراهم شده و برخی زمینه‌ها چنین توفیقی نداشته‌ایم. شهید مطهری علت افول جامعه را تمرکز بیش از حد بر یک ارزش و نسیان از ارزش دیگر می‌دانست و معتقد بود حرکت انسان و جامعه در رشد استعدادها باید متوازن باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهید مطهری بر این اعتقاد بود هنرمند برای زایش اثر هنری باید به فربه کردن خیال بپردازد و در این زایش وارستگی عنصر مهمی در خلق اثر هنری است. هنرمندی که ذهن متکثر دارد و از قول و تمرکز در خود باز می‌ماند قوه خیال او نمی‌تواند فربه شود و نه حالت ناهوشیاری به او دست دهد تا به خلق اثر هنری متعالی بپردازد.

لاریجانی گفت: وارستگی از ویژگی‌های فکر تمدن اسلامی است که برای هنرمند جنبه عملی دارد و جامعه پرقیل‌و قال و پرمسئله که در آن صداقت نباشد ذهن هنرمند مکدر می‌شود و خاک بر قوه خیال هنرمند پاشیده می‌شود. وی با طرح این پرسش که اگر شهید مطهری ایدئولوگ انقلاب است باید دید مشکلات از نظر او چیست و خاطرنشان کرد: برای پی بردن به این نکته باید اثر ایشان را دوباره خواند و دید او چه انسانی را تصویر می‌کند و اشکال ما کجاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید مطهری بر دو عنصر عدالت و محبت تاکید داشت، چون عدالت تحقق نهادهای مدنی را تحقق می‌کند و تعریف عدالت مطهری با آنچه که برخی اوقات در جامعه ما صورت می‌گیرد متفاوت است و عدالت مقوم نهادهای مدنی در جامعه است و خانواده نیز براساس محبت تحقق می‌یابد.

وی با طرح این پرسش که مقصود شهید مطهری از عدالت چیست؟ گفت: شهید مطهری منتقد عدالت شبه کمونیستی و لیبرالی بود و جامعه عادل جامعه‌ای است که زمینه برای پرورش استعداد انسان فراهم شده است.

لاریجانی گفت: هر از گاهی در جامعه ما تعریفی از عدالت ارائه می‌شود که با عدالت مورد نظر شهید مطهری متفاوت است. اوایل انقلاب عدالت شبه سوسیالیستی اجرا می‌شد و در دوره‌ای عدالت فراموش می‌شد و گاهی اوقات فکر می‌شود دادن پول عدالت محقق می‌شود. این در حالی است که چنین عدالت‌هایی با تعریف شهید مطهر از عدالت زاویه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه مطهری را بفهمیم باید فکر او را و آثار او را به درستی دسته‌بندی کنیم و بفهمیم عنصر شجادت در هنرمندان و فرهیختگان ما مانند شهید مطهری باید وجود داشته باشد تا اثرگذار باشد. بنابراین گزارش،‌نخستین جشنواره تجسمی آیینه مطهر با معرفی ۶ نفر در دو بخش طراحی گرافیک و ۱۲ نفر را در چهار بخش خوشنویسی و به عنوان برگزیدگان و تقدیر از ۲۴ نفر به کار خود پایان داد.

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.