لاریجانی: حرکت مهمی برای جلوگیری از بروز گرد و غبارها صورت نگرفته است/ نماینده اهواز: هر سال ۱۹ هزار نفر به دلیل گرد و خاک بیکار می شوند

به گزارش خبرآنلاین؛ در این جلسه نماینده مردم اهواز با اشاره به خسارت های جدی پدیده گرد و غبار به بخش سلامت گفت: براساس بررسی های انجام شده سالانه به علت بروز این پدیده حدود ۱۹ هزار بیمار به جمع بیماران کشور اضافه می شود که سهم استان خوزستان از این میزان حدود ۵ هزار نفر است.

سیدشریف حسینی پیش از سخنان محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به وضعیت بحرانی کشور در موضوع بیابان زایی گفت: براساس بررسی های انجام شده هم اکنون حدود ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابان زایی و حدود ۲۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی هستند که این موضوع موجب شده که از ۶۰۹ دشت در سطح کشور هم اکنون حدود ۲۲۰ دشت ممنوع بحرانی اعلام شوند.

او گفت: تخریب تالاب های حورالعظیم، گاوخونی، رود کارون، کرخه و دریاچه ارومیه نشان دهنده وضعیت بحرانی کشور در این حوزه است. متأسفانه پدیده گرد و غبار به ریزگرد تبدیل شده است. هم اکنون کشور با مشکلات بهداشتی، اقتصادی و معیشتی به علت افزایش چشمگیر پدیده گرد و غبار روبرو است.

حسینی گفت: براساس بررسی های انجام شده استان خوزستان در سال ۸۸ حدود ۱۰۲ روز با مشکل پدیده گرد و غبار روبرو بوده است از طرفی دیگر بیشترین غلظت گرد و غبار در کل کشور مربوط به بوشهر با حدود ۹۰۹ میکروگرم بوده است این در حالی است که استاندارد غلظت حدود ۱۵۰ میلی گرم است.

او درباره تبعات گرد و غبار گفت: لغو سفرهای هوایی، کاهش اشتغال و سرمایه گذاری و افزایش بیماری ها از تبعات بروز این پدیده در کشور است. در سال جاری حدود ۶۴۰ پرواز هوایی استان خوزستان با مشکل و توقف روبرو شده است. به طور حتم پدیده گرد و غبار آسیب های جدی را در تمام زمینه ها به مردم استان های غربی وارد کرده است. براساس بررسی های انجام شده سالانه به علت بروز این پدیده حدود ۱۹ هزار بیمار به کشور اضافه می شود که سهم استان خوزستان از این میزان حدود ۵ هزار نفر است.

نماینده اهواز به نتایج آزمایشات روی ذرات گرد و خاک اشاره کرد و گفت: حدود ۵ هزار نوع باکتری از گرد و غبار جداسازی شده است که در همان نمونه حدود فلزات سنگین یافت شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره راهکارها و پیشنهادات برای کاهش پدیده گرد و غبار در کشور توضیح داد: تأمین اعتبار برای خرید دستگاه های تصفیه هوا، تخصیص اعتبارات شغلی برای متخصصین، افزایش سهمیه سوخت، توزیع شیر رایگان، تنظیم سند چشم انداز متناسب با خشکسالی، قرار گرفتن کلیه محصولات کشاورزی در پوشش بیمه، خرید مالچ از مهمترین اقداماتی است که دستگاه های ذیربط باید برای اجرای آن تلاش کنند.

او گفت: به طور حتم اگر مسئولان اقدام جدی برای حل پدیده گرد و غبار در کشور انجام ندهند درآینده به ۵۰ سال زمان برای آن نیاز خواهند داشت.

 

آسیب های گرد و غبار، بیش از آسیب های جنگ

در این جلسه همچنین نماینده آبادان آسیب‌های ناشی از پدیده گردوغبار در ۱۰ سال اخیر  را بیش از جنگ دانست.

محمدسعید انصاری در تذکر داخل دستور با تاکید بر این که متاسفانه ریزگردها آسایش را از مردم استان‌های غربی و جنوبی گرفته است گفت: ریزگردها آسایش مردم مناطق مرزی را برهم زده و موجب مهاجرت مردم از آبادان و خرمشهر به شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و مشهد شده است.

او با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی و آسیب‌های به وجود آمده به استان‌های جنوبی کشور گفت: در این هشت سال شهرهای آبادان و خرمشهر نابود شدند ولی متاسفانه در طول سال‌های اخیر مسوولان اقدامات مطلوبی برای بهبود وضعیت این شهرها انجام نداده‌اند.

 

۱۷ درصد مردم دنیا با گرد و خاک دست و پنجه نرم می کنند
اما رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست که ابتدا توضیحاتی در جلسه غیرعلنی درباره ریزگردها به نماینده ها داده بود، در صحن علنی با بیان اینکه سازمانش دو طرح برای مقابله با ریزگردها تدوین کرده است گفت: یکی از طرح ها مربوط به مسائل داخلی و دیگری در خصوص مسائل منطقه ای است.

به گفته محمدجواد محمدزاده در ۳۵ درصد خشکی زمین که ۱۷ درصد جمعیت دنیا در آن سکونت دارند پدیده ریزگردها وجود دارد: مردم مناطقی مثل چین و مغولستان و حتی تایلند ونقاط مختلف دیگر از جمله ایالات متحده با پدیده ریزگردها مواجه هستند. در منطقه خاورمیانه به دلایل شرایط اکولوژیکی و تغییر کاربری ها عمق ریزگردها بیشتر بوده و مشکلات بیشتری پدید آمده است.

او گفت: ۹۰ درصد مشکل ریزگردها منشأ آن به خارج از مرزها برمی گردد و در خارج از مرزها باید فقط یک اقدام انجام شود این در حالی است که ۱۰ درصد مشکل مربوط به داخل است و برای آن طرح و برنامه تدوین شده است. ما در طول ۱۰ سال اخیر با خشکسالی مواجه بودیم .در ایران که متوسط بارندگی ۲۴۸ میلیمتر بوده همین امسال که سالی خوب به شمار می آید ۱۵ استان در حد متوسط بارندگی داشتند و ۱۶ استان با کمبودرو به روبودند و حتی بعضاً در استانی مثل ایلام ۴۰ درصد بارندگی و ۶۰ درصد بارندگی داشته ایم.

 

مدیریت آب مشکل دارد

محمدی زاده عدم مدیریت صحیح منابع آب را از دیگر علل تشدید ریزگردها دانست و گفت: ترکیه روی رودخانه های بالادست ۱۸۰ سد احداث کرده و آورد آب در دجله و فرات بسیار افت داشته است و در کشورهای سوریه، عراق و ایران مشکل جدی ایجاد شده است. البته در داخل کشور هم شبیه چنین مشکلی به وجود آمده است و در دریاچه ارومیه که ۱۹ رودخانه آب به دریاچه منتقل می کنند به علت مدیریت نامناسب منابع آبی این میزان کاهش یافته است.

او گفت: امروز یکی از ضرورت ها مدیریت مناسب سدها است و به همین دلیل بود که دولت تصمیم گرفت ۳ سد مطالعه شده منتهی به دریاچه ارومیه را از دستور کار خارج کند.

رییس سازمان محیط زیست مسئله بعدی در تشدید ریزگردها را تالاب های موجود خواند و گفت: تالاب های در کشور و عراق نیازمند به حق آبه هستند برای مثال تالاب دریاچه ارومیه نیاز آبی ۳میلیارد متر مکعب دارد در حالی که با پیگیری های سازمان محیط زیست و اهتمام وزارت نیرو ۱٫۸ میلیارد مکعب آب وارد دریاچه شده است که این نشان دهنده کسری ورودی های آب به این دریاچه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت ناصحیح مصارف آب را از دیگر دلایل تشدید ریزگردها برشمرد و گفت: این مسئله که در سراسر کشور عمومیت دارد نیاز به چاره اندیشی جدی از سوی دستگاه های مسئول دارد. هیچکس مخالف نیست که اصلاح مصارف کشاورزی و خانگی حل شود این مسئله مربوط به ۵۰ سال گذشته می شود.

او گفت: دولت در سال گذشته فقط ۲۶۴ میلیارد تومان برای اصلاح روش های آبیاری در حوزه دریاچه ارومیه پول پرداخت کرده است اما اگر قرار است این مشکل حل شود باید اصلاح روش های آبیاری و افزایش بهره وری در دستور کار قرار بگیرد اگر تالاب های موجود در کشور همچون گاوخونی، شادگان و زاینده رود مشکل دارد نیاز به حل مشکل مصارف است.

محمدی زاده نکته ای دیگر برای مقابله با ریزگردها را طرح بیابان زدایی عنوان کرد: برای داخل کشور ما طرحی تهیه شده است که به کمیسیون کشاورزی و ریاست مجلس تقدیم شده که وظایف ۱۴ دستگاه را برای مقابله با ریزگردها تبیین کرده است اگر منابع این دستگاه ها تأمین نشود نمی توانند اقدامی انجام دهند.

او گفت: برای حدود ۶ میلیون هکتار اراضی درون کشور باید چاره اندیشی شود تا کنون نیز اقداماتی انجام شده ولی همچنان ۶ میلیون هکتار از اراضی بدون تدبیر و طرح باقی مانده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه ایران کارنامه درخشانی در مقابله با بیابان دارد گفت: ایران بعد از چین درخشان ترین کارنامه را در اختیار دارد و سومین کشوری بوده است که به کنوانسیون پیوسته . این در حالی است که عراق صد و پنجاهمین کشور پیوسته به کنوانسیون بیابان زدایی است. ایران که از پیش قراولان بیابان زدایی است در سال ۲۰۱۱ از مجامع بین المللی و سازمان ملل گواهینامه تشویقی دریافت کرده است ولی همچنان با وجود اقدام در ۳ میلیون هکتار از اراضی، ۶ میلیون هکتار بلاتکلیف مانده است.

محمدی زاده گفت: بار موضوعی که بر دوش سازمان محیط زیست است بسیار سنگین است به همین دلیل ۲ طرح یکی داخلی و دیگری منطقه ای تدوین شده که طرح دوم به عراق، سوریه، اردن و عربستان کمک می کند. در این طرح آمده است که حدود ۶٫۵ میلیون هکتار از کانون های بحرانی باید مدیریت شود و برای تحقق موضوع برنامه ضربتی آن ۵ ساله است ایران برای اجرایی شدن این طرح فقط با کشور عراق نیاز به منابع ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار دارد و در کشورهای دیگر هم رقمی اینچنینی نیاز است.

 

۵۲۹ طوفان شن و ماسه در ۱۰ سال

محمدی زاده ادامه داد: در طول ۱۰ سال گذشته ۵۲۹ طوفان شن و ماسه داشته ایم و این طوفان ها از ۶ کانون بحرانی همجوار مرز ایران ایجاد شده است این ریزگرد به راحتی به کشور ما وارد می شود و تمام اقداماتی که میسر بوده انجام شده است اما در عین حال اگر کشورهای مقابل عزم نداشته باشند نمی توان اقدامی انجام داد.

او گفت: تجهیز امکانات انجام شده و گروه هایی برای مهار ریزگردها به کشورهای اطراف راهی شده اند علی رغم اینکه با نوری مالکی در آخرین سفری که به تهران داشت صحبت وبا وزرای محیط زیست و کشاورزی عراق بحث شده است اما ناامنی در عراق به گونه ای است که ریزگردها در این کشور اولویت ندارند با وجود عقد قراردادها منابع تخصیص نمی دهند و برای نیروهای جمهوری اسلامی امنیت ایجاد نمی کنند.

محمدی زاده با درخواست از گروه دوستی ایران و عراق برای افزایش فشارها در خصوص عمل به عقد قراردادها تصریح کرد: برای کنترل دقیق ریزگردها نیاز به ورود عربستان، سوریه و اردن است که متأسفانه در شرایط کنونی این کشورها درگیر مسائل داخلی هستند و اولویت ها برای آنها مطرح نیست.

 

لاریجانی: منشأ ۷۰ درصد ریزگردها عراق است، اما فقط برای داخل کار کردید

پس از پایان سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست علی لاریجانی رئیس مجلس با بیان این مطلب که ریشه مسئله گرد و غبار در عراق، عربستان و اردن است گفت: بادهایی که از سوی این کشورها می وزد موجب گرد و غبارها می شود ما در جریان مذاکرات شما با کشورهای منطقه هستیم اما حجم عظیمی از گرد و غبارها از سوی عراق وارد کشور می شود و حرکت مهمی برای جلوگیری از بروز گرد و غبارها صورت نگرفته است. در آیین نامه تدوین شده هم بیشتر اقدامات معطوف به داخل است در حالی که ۷۰ درصد گرد و غبارها از کشور عراق وارد می شود.

لاریجانی گفت: انتظار داریم شما یک اقدام سازمان یافته و مستمری انجام داده و حتی اگر شده سرمایه گذاری های مشترک با عراق انجام شود چرا که این مسئله هزینه های بسیاری از نظر سلامت، کشاورزی و ابعاد مختلف ا قتصادی دارد و سرمایه گذاری های مشترک در این شرایط به نفع کشور است.

محمدی زاده در پاسخ به اظهارات لاریجانی گفت: ما دو طرح تهیه کردیم یکی مربوط به داخل است و دیگری مربوط به کشورهای منطقه بوده خوشبختانه به دلیل پیگیری هایی که انجام شد از حدود ۲ ماه قبل رئیس کارگروه مبارزه با ریزگرد شخص آقای نوری مالکی شد.

وی با بیان اینکه وزارت محیط زیست عراق هم در میدان حاضر است گفت: وزارت کشاورزی عراق به دلیل اینکه از احزاب مخالف است کارشکنی می کرد ولی نوری مالکی دستور همکاری صادر کرده است و در شرایط حاضر کار در حدود ۵۰۰ هکتار آغاز شده است ما امید داریم عراق با دستوراتی که نوری مالکی صادر می کند آینده مناسبی در همکاری ها داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: ما پیشنهاد می کنیم خطوط انتقالی به این سمت هدایت شود در عین حال امید واریم در خدمت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و فراکسیون حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار لایحه ای جامع در این خصوص به زودی تبیین و با تقدیم آن به مجلس به نتیجه برسیم.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.