لاریجانی: هنوز برخی مسئولان نمی​دانند چگونه می‌شود یک اقتصاد سالم داشته باشیم

 به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رییس بنیاد علمی فرهنگی علامه شهید مرتضی مطهری در اولین جلسه ستاد بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد شهادت استاد آیت‌الله مرتضی مطهری که در خانه موزه شهید مرتضی مطهری برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط فعلی، شاید برخی از نگاه‌هایی که شهید مطهری مخصوصا در مورد استقلال اقتصادی کشورهای اسلامی که می‌تواند پشتوانه‌ای برای استقلال سیاسی‌شان شود، داشتند بتواند مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

گزیده سخنان وی را به نقل از ایسنا مطالعه فرمایید:

·         بنیاد استاد شهید مرتضی مطهری در ابعاد مختلف که غالبا دستگاه‌های مختلف آنها را انجام نمی‌دهند، تلاش می‌کند. به طور فرض دانشنامه‌ای که آقای دکتر محمد مطهری تدوین آن را پیگیری می‌کنند چیزی است که قبلا نبوده و همچنین فصلنامه‌ای که ایشان راه انداخته‌اند کار در زمینه اندیشه شهید مطهری است و همچنین می‌توان ترجمه آثار استاد مطهری که مراکز دیگر در دستور کارشان نبوده است را از جمله مواردی دانست که بنیاد شهید مطهری نسبت به انجام آن اهتمام دارد.

·         برای انتخاب شعار بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری باید حوادث مختلف را نیز رصد کرد و باید با ارزیابی شرایط مختلف دو مولفه درخشنده را مدنظر داشت که یکی از آنها این است که وضعیت کشورهای اسلامی که در حال انقلاب هستند را مورد ارزیابی قرار دهیم.

·         در بعد مسایل داخلی است زیرا وقتی شرایط کشور را از نظر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی در نظر می‌گیریم می‌بینیم که وضع متفاوتی از سالهای قبل دارد و از این جهت نوع نگاه ما به اداره کشور و رتق و فتق امور هم باید متفاوت از قبل باشد و در این زمینه شاید برخی از نگاه‌هایی که شهید مطهری مخصوصا در مورد استقلال اقتصادی کشورهای اسلامی که می‌تواند پشتوانه‌ای برای استقلال سیاسی‌شان شود، داشتند بتواند مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

·          اگر در ادوار مختلف تاریخی مختلف کشورمان نگاه کنیم ما درآمدهای نفتی متفاوتی هم از نظر قیمت هم از نظر حجم نفتی داشته‌ایم ولی با این وجود هر چه را که می‌فروختیم مصرف می‌کردیم یعنی گاهی قیمت نفت ما هفت دلار بود و ظاهرا کشور اداره می‌شد و گاهی هم که ۱۲۰ دلار است باز هم اداره می‌شود و در نهایت چیزی باقی نمی‌ماند. بنابراین معلوم می‌شود که در مکانیزم خرج کردن ما با مشکلی مواجه هستیم و گاهی اگر به این فشارها درست نگاه شود یک امتحانی است که ملت می‌تواند از آن منظر به بازسازی شرایط خود بنگرد.

·          شرایط اقتصادی کشور باید از سازوکارهای جدید برای اینکه معیشت مردم تامین شود و در کشور اشتغال به وجود بیاید، استفاده کند که درون‌نگری در اقتصاد، استقلال اقتصادی در مسایل حساس و مهم محصولات استراتژیکی که کشور به آنها نیاز دارد و نقشی که این مباحث در نخبه‌پروری کشور و شکوفایی استعدادها خواهد داشت از موضوعات و مسائل پررنگ داخلی کشور ما است.

·         شاید نیاز باشد که از فکر شهید مطهری مدد گرفت تا هم جامعه و هم مسئولان کشور متقاعد شوند زیرا به نظر من در این قضیه هنوز برخی مسئولان یک چارچوب ذهنی مدون ندارند و در جامعه نیز چگونگی این موضوع مدنظر قرار ندارد که چگونه می‌شود ما یک اقتصاد سالم داشته باشیم تا حداقل در محصولاتی که حیات جامعه به آن بستگی دارد اینقدر نیازمند واردات وکشورهای دیگر نباشیم.

·         من اول از همه توصیه می‌کنم که از سازوکارهای گذشته و تجربیات آنها استفاده کرده و همان‌ها را پیگیری کنیم، زیرا در گذشته کارهای مفیدی به انجام رسیده است و تجربه گذشته مطلوب بوده است و اگر نقاط کاستی داشته است را باید جبران کنیم.

 

علی مطهری نیز در این مراسم گفت: چندبار تذکر دادم که صداوسیما ظرفیت بسیارگسترده و موثری در کشور است که بنیاد شهید مطهری از آن استفاده نمی‌کند و این در حالی است که به غیر از امام خمینی (ره) بیشترین ظرفیت بهره‌برداری از آرا و اندیشه‌های یک شخصیت در انقلاب اسلامی را باید در آرا و افکار استاد شهید مرتضی مطهری یافت.

مطهری با بیان اینکه بنیاد شهید مرتضی مطهری باید اقدام به ساخت آثار مختلفی در زمینه‌های گوناگون کند و آنها را در اختیار صداو سیما قرار دهد، افزود: این نقص در کار ما باید اصلاح شود.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.