لازم شود مسائل پشت‌پرده را بازگو می‌کنیم/ تضاد “لاله” با ارزش‌های دینی

احمد سالک کاشانی ضمن بیان این مطلب در انتقاد از پروژه سینمایی “لاله” به خبرنگار مهر، گفت: در چند وقت اخیر اخباری پیرامون ساخته شدن فیلمی باعنوان “لاله” به کارگردانی فردی ایرانی الاصل مقیم آمریکا به نام اسدالله نیک‌نژاد که سابقه روشنی در حرفه خود ندارد به دستمان رسید که اساسا دلایل ساخت یک اثر سینمایی توسط چنین کارگردانی از اساس مورد سئوال است.

رقم پیش‌بینی شده برای ساخت “لاله” قابل تامل است

نماینده مردم اصفهان در ادامه افزود: از سوی دیگر سوژه فیلم لاله قابل‌تامل است سوژه‌ای که بسیاری از سینماگران و مسئولان سینمایی نسبت به آن انتقادهای بسیاری داشته‌اند و به نوعی ساخت این فیلم را مردود اعلام کردند. نکته دیگر اینکه هزینه‌ای که برای ساخت این فیلم پیش‌بینی شده معادل ۵ تا ۷ میلیارد تومان است که این رقم به معنای واقعی هزینه بی‌سابقه‌ای در پروسه تولیدات سینمایی محسوب می‌شود و از این جهت چنین بودجه‌ای قابل تامل است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به گزارش‌های ارسال شده در این زمینه به این کمیسیون گفت: پس از انتشار این اخبار کمیسیون فرهنگی مجلس بر آن شد تا طرح ساخت این پروژه را که اتفاقا جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی بر ساخت آن اصرار دارد مورد دقت و ارزیابی قرار دهد و درست ازهمان زمان به بعد گزارش و عکس‌های بسیاری به دست ما رسید که این اطلاعات و عکس‌ها به هیچ عنوان با ارزش‌های دینی و فرهنگ اسلامی ما ایرانیان مطابقت ندارد و به نوعی ارزش‌های دینی را به ضد ارزش تبدیل می‌کند.

احمد سالک کاشانی در پاسخ به این نکته که برخی از مدافعان این پروژه معتقدند این فیلم می‌تواند جلوه دیگری از زن ایرانی را به جهان بشناساند گفت: نمی‌توان سهل‌انگارانه عناوینی چون تعاریف جدید و یا جلوه دیگر از زن ایرانی را به این پروژه نسبت داد باید نگاه عمیق‌تری داشت.

وی افزود: فیلم سینمایی لاله داستان زندگی لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی است که به‌عنوان قهرمان فیلم نیز مطرح می‌شود و حال اینکه عکس‌هایی که از ایشان به دست ما رسیده است به وضوح ترویج فرهنگ بدحجابی و نقطه مقابل فرهنگ حجاب و عفاف است.

سینمای ایران مستاصل نشده که به هر قیمتی قهرمان‌سازی کنیم

وی در ادامه افزود: خوشبختانه سینمای ایران هنوز آنقدر مستاصل نشده‌است که به هر شیوه  و قیمتی قهرمان و الگوسازی کنیم. از سوی دیگر هنوز در حوزه سوژه‌یابی ناتوان نشده‌ایم که مادران شهید و داستان زندگی هر یک از آنها را که می‌تواند سوژه‌های محکمی برای ساخت فیلم‌های سینمایی باشد رها کنیم و از لاله صدیق که در آمریکا زندگی می‌کند و تعلق خاطری هم به فرهنگ اسلامی ندارد فیلم بسازیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه افزود: علاوه‌بر این فیلم من حتی به مجموعه‌های تلویزیونی مانند “خنده بازار” هم ایراد وارد می‌دانم چراکه معتقدم این مجموعه طنز هم با ارزش‌های اسلامی در تضاد است.  

سالک کاشانی در پایان در پاسخ به این سئوال که شنیده می‌شود توافق‌هایی برای ساخت فیلم سینمایی “لاله” با مقامات ارشد دولت صورت گرفته است گفت: تحقیقات کمیسیون فرهنگی مجلس کامل شده و تاکید بر ساخته نشدن این فیلم سینمایی دارد. تا پایان هم ایستاده‌ایم و اگر لازم باشد مسائل پشت پرده را هم با بررسی دقیق بازگو خواهیم کرد. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.