لاله واژگون اشک می‌ریزد بر بی‌گناهی سیاوش

۱۹اردیبهشت،

نگاهی به نمایش روز سیاوش به کارگردانی شکرخدا گودرزی/

این روزها تماشاخانه سنگلج میزبان نمایشی تاریخی است، ˝روز سیاوش˝ اثری برگرفته از ˝سیاوش˝ شاهنامه فردوسی با حفظ خط اصلی داستان و تغییرات عمده‌ای که کارگردان نمایش در آن داده روی صحنه این تماشاخانه است.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، این روزها تماشاخانه سنگلج میزبان نمایشی تاریخی است، “روز سیاوش” اثری برگرفته از “سیاوش” شاهنامه فردوسی با حفظ خط اصلی داستان و تغییرات عمده‌ای که کارگردان نمایش در آن داده روی صحنه این تماشاخانه است.

سیاوش سمبل پاکی، سادگی، صداقت و معصومیت در شاهنامه است. داستان او از جذاب ترین و حماسی ترین داستان های این منظومه است و علاوه بر داشتن همه ویژگی های حماسه یعنی؛ داستانی بودن، نمادین بودن، مشترک بودن بین همه اقوام، روایتگر جنگها و دلاوری ها بودن، نمایانگر آداب و رسوم انسان بودن، از وجه تمثیلی و نشانه شناسی اسطوره ای در بین مردم ما قابل اهمیت است.

در این داستان با نگاهی حکمت نگر، تکامل همه مراتب انسانی در شخصیت سیاوش بیان می گردد؛ هرچند در پایان این اسطوره قربانی خیر خواهی، صلح داخلی خود و صداقت معصومانه اش می گردد. سیاوش پهلوانی است که هرچند جنگجویی دلیر و تواناست اما بر خلاف دیگر پهلوانان شاهنامه از جنگ و کشتار بیزار است و خواهان پیروزی و نامی که برآمده از این جنگ باشد، نیست و به سبب دارا بودن همین تضادها و کشمکش های داخلمایه ای در داستانش، وجوه دراماتیک در روایت حماسی این اسطوره بسیار است و همین منجر شده تا بعد از داستان “رستم و سهراب”، سوژه خوبی برای صحنه نمایش باشد و تئاترهای بسیاری بر مبنای این داستان اساطیری ساخته شود.

در خلال نمایش هم اشاره به خون و اشک سیاوش به عنوان نمادی از رستن گل لاله واژگون (یا گل اشک سیاوش) در ایران زمین که هنوز نیز با آغاز بهار می روید، است. در باور عامه گفته می گردد روییدن این گل، گواه لحظه ای است که گلوی سیاووش پاکنهاد با تیغ تیز گرسیوز خونریز، بدنهاد، پاره شد و از آن پس آن اندوه، سبب شد تا این گل که نماد خون سیاوش است، سر به زیر افکند و آرام آرام اشک بریزد بر بی گناهی سیاووش.

به گفته گودرزی کارگردان نمایش نوشتن این نمایش به سبب نیاز آن به کار پژوهشی و تطبیقی در ادبیات حدود دو سال زمان برد. این نمایش از یک رویکرد اسطوره ای برخوردار است برای همین باید نگاهی معاصر بین قبل و حال پیوند برقرار می کرد و من به عنوان نویسنده این کار، فیلتر یا کاتالیزوری شدم که این قبل را به آینده پیوند بزنم. این کار برای ام بسیار دشوار بود و زمان بسیاری را صرف کرد.

نمایش ˈروز سیاوشˈ با حضور بازیگران چهره تئاتر و سینما چون بهرام ابراهیمی، خسرو شهراز، حبیب دهقان نسب، فریدون محرابی، فریده دریاموج، فقیهه سلطانی، لیلا بلوکات، عبدالرضا فریدزاده، رویا بختیاری، محمد فیلی، نوید گودرزی، نیما گودرزی، حسین شهبازی، مهدی علی نژاد، مهدی مصباحی و حمیدرضا داوری کیش باستانی از چهارشنبه (چهار اردیبهشت ماه) ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه هر روز در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

انتهای پیام/۵۴/۵۳

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.