لاله پروانه ساخت گرفت

سینما و تلویزیون > سینمای‌ایران– گروه ادب و هنر:
پروژه جنجالی لاله به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد درحالی پروانه ساخت گرفت که هنوز مخالفت‌ها با تولید این فیلم ادامه دارد.

هرچند دیروز علی مطهری از تعامل کمیسیون فرهنگی مجلس برای ساخت این پروژه خبر داد ولی در روزهای گذشته برخی از نمایندگان همچون بیژن نوباوه اظهارات تندی علیه فیلم لاله مطرح کرده بودند. با وجود این همزمان با اعلام رسمی صدور پروانه ساخت لاله، علی مطهری نیز که به نمایندگی از کمیسیون فرهنگی مجلس فیلمنامه این اثر سینمایی را مطالعه کرده اعلام کرد که فیلم لاله با قول اعمال اصلاحاتی که مجلس تعیین کرده ساخته می‌شود.

به این ترتیب پیش‌تولید لاله که از چند ماه پیش در دفتر علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده این فیلم آغاز شده بود وارد مرحله‌ای جدی شد. این درحالی است که ترکیب عوامل سازنده فیلم شامل تغییراتی شده است. ابتدا قرار بود تورج اصلانی فیلمبردار این فیلم باشد. با اعلام انصراف اصلانی، گفته شد امیر کریمی که فیلم‌هایی چون «دوئل»، «روزهای زندگی» و «قلاده‌های طلا» را در کارنامه دارد، فیلمبرداری این فیلم را پذیرفته است. ولی کریمی هم اعلام کرد فیلمبرداری لاله را قبول نکرده است.

درمورد بازیگران هم با تعداد زیادی از چهره‌های مطرح سینمای ایران مذاکره شده و گویا این مذاکرات تاکنون خروجی مثبتی نداشته است. مهدی میامی کار انتخاب بازیگران را برعهده دارد و باتوجه به پرهزینه بودن فیلم، اسدالله نیک‌نژاد چندی پیش به آمریکا رفت تا اسپانسر جذب کند. سفری که به گفته تهیه‌کننده لاله موفقیت‌آمیز بوده و حالا این پروژه جنجالی با سرمایه مشترک ایران و آمریکا جلوی دوربین خواهد رفت.

جدای از مضمون فیلمنامه لاله که به زندگی لاله صدیق قهرمان زن اتومبیلرانی می‌پردازد، سابقه نیک‌نژاد در هالیوود هم مخالفت‌هایی را درپی داشته، ولی درنهایت و با وجود تمام واکنش‌ها و جنجال‌ها لاله پاییز امسال جلوی دوربین خواهد رفت تا به جشنواره سی‌ویکم فجر برسد. فیلمی که احتمالا تا قبل از پایان مأموریت دولت دهم اکران عمومی هم خواهد شد.
سعید رجبی فروتن سخنگوی سازمان سینمایی از صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی لاله به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد خبر داد. سعید رجبی فروتن سخنگو و مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان سینمایی با اعلام این خبر درباره صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی لاله به مهر گفت: پس از صحبت‌های انجام شده با اعضای کمیسیون فرهنگی و تغییراتی که در فلیمنامه طبق انتقادها اعمال شد، سازمان سینمایی پروانه ساخت این فیلم سینمایی به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد را صادر کرد.

وی افزود: مراحل پیش تولید این فیلم در حال پایان است و زمانی که پیش تولید کار آغاز و شرایط برای ساخت فیلم مهیا می‌شود طبعا پروانه ساخت صادر شده است. لازم به ذکر است در پی اعلام نهایی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر موافقت با ساخت فیلم سینمایی لاله این پروژه به مرحله تولید رسیده و درصورت پایان مراحل تولید در جشنواره فیلم فجر امسال نمایش داده خواهد شد.

علی مطهری نیزاعلام کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ساخت فیلم سینمایی لاله به شرط درنظر گرفتن نکات مطرح شده درباره فیلمنامه موافق است اما این توافق موجب نمی‌شود سوابق اسدالله نیک‌نژاد در هالیوود دور از نظر بماند. علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر درباره سرانجام ساخت فیلم سینمایی لاله به مهر گفت: من به نمایندگی از کمیسیون فرهنگی مجلس فیلمنامه لاله را خواندم و نظر خود را به کمیسیون اعلام کردم. مشکل اصلی این فیلم تفکر فمینیستی حاکم بر این فیلم و القا جامعه مردانه و تقابل زن و مرد در جامعه ایران است. این اشکالات را به مسئولان مربوط در وزارت ارشاد اعلام کردیم و آنها قول به اصلاح آن دادند. وی در ادامه با تأیید ضمنی قطعی شدن ساخت لاله افزود: ازهمین‌رو باید منتظر نشست و نظاره کرد که این فیلمنامه در اجرا چگونه از آب درمی‌آید و بعد درباره آن قضاوت کرد.


RSS
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.