لاوروف:‌ مساله هسته‌ای را نمی‌توان با استفاده از نیروی نظامی حل کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “اسکای نیوز” عربی اظهار داشت که مذاکرات انجام شده در خصوص مساله هسته‌ای ایران را شکست خورده توصیف نمی‌کند.

وی گفت: در مذاکرات استانبول و مسکو پیشرفتی هر چند کوچک حاصل شده است که نتیجه تشریح مفصل‌تر رویکردهای دو طرف در قبال مساله هسته‌ای بود و این برخوردها با جنبه‌های مشخص این مساله از جمله میزان جایز غنی سازی اورانیوم و اقدامات مورد نظر متقابل ارتباط داشته است. امیدواریم که حرکت در این راستا ادامه یابد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به این که چالش‌های ناشی از مساله هسته‌ای ایران به هیچ وجه بزرگ‌تر از چالش‌های برخی از دیگر مسایل بین‌المللی نیست، تاکید کرد: اختلاف نظرهایی که بین گروه ۱+۵ و ایران وجود دارد، در واقع بسیار جدی است، ولی لازم به یادآوری است که اختلافات موجود در رابطه با ایجاد منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه به همان اندازه و یا حتی بیش از آن جدی و غیر قابل رفع هستند.

وی افزود: به نظر من، هیچ دلیلی وجود ندارد که مساله هسته‌ای ایران بیش از دیگر مسایل بین المللی بحرانی توصیف شود.

وزیر امور خارجه روسیه ضمن پاسخ به سوالی درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران گفت: معتقدم این مساله را نمی‌توان با استفاده از نیروی نظامی حل کرد.

لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار کرد که مسکو شرکت ایران در حل و فصل بحران سوریه را لازم و حتمی می‌داند. مشکل عمده منطقه خاورمیانه این است که ایران از جایگاه برابر حقوقی در پشت میز مذاکره برخوردار نیست.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیاد از شکایات مختلف درباره ایران ابراز می‌شود. ولی ما از این شکایات برای منزوی کردن ایران و کنار گذاشتن آن از برنامه‌های گوناگون بین‌المللی و از جمله برنامه‌های مربوط به امنیت منطقه‌ای استفاده کنیم، یک اهرم اضافی برای تاثیر گذاری بر سوری‌ها را از دست خواهیم داد. در شرایط فعلی مهم این است که همه کسانی که در رابطه با اوضاع سوریه تاثیرگذار هستند، در روند مذاکره مشارکت داشته باشند.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.