لاوروف: برای مذاکره با گروه تماس سوریه در هر زمانی آماده‌ایم

UN01-1.jpg

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر لزوم حل و فصل اختلافات سوریه با ترکیه از طریق گفت‌وگوی مستقیم اعلام کرد که کشورش برای برگزاری نشستی با گروه تماس سوریه آماده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با جمعی از خبرنگاران اعلام کرد: ما آماده‌ایم تا نشستی را با گروه تماس سوریه در هر زمان ممکن برگزار کنیم اما می‌دانیم که باید زمینه برای این نشست فراهم شود.

وی افزود: ما پیشتر نیز در ماه اوت پیشنهاد برگزاری نشستی با گروه تماس سوریه را ارایه دادیم تا در خصوص لزوم اجرای توافقنامه ژنو در این نشست گفت‌وگو شود اما هم‌پیمانانمان آماده این مساله نبودند.

لاوروف همچنین به اختلافات و ناآرامی‌های اخیر میان ترکیه و سوریه در مرزهای مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: مقامات ترکیه و سوریه باید برای حل و فصل درگیری‌ها پس از حادثه‌ای که در آغاز ماه جاری میلادی رخ داد و نیز برای گفت‌وگوی مستقیم حاضر شوند چرا که تجربه نشان داده در صورت ایجاد اختلاف میان دو طرف بهترین راه ایجاد خط ارتباطی مستقیم است.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: سوریه برای برقراری ارتباط مجدد با ترکیه تلاش می‌کند و ما امیدواریم که آنکارا نیز برای برقراری رابطه با دمشق آماده باشد.

لاوروف در ادامه درباره ماموریت اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه نیز تاکید کرد: الابراهیمی پیش از سفرش به دمشق افکار و مواضعی را برای حل و فصل درگیری‌های سوریه ارایه خواهد داد که این موضع گیری‌ها بر پایه توافقنامه ژنو متکی است.

وی گفت: الابراهیمی قبلا از کشورهای منطقه و همچنین دمشق بازدید کرده بود و در حال حاضر بار دیگر به منطقه سفر خواهد کرد. اما این بار افکار و موضعگیری‌هایی را مطرح می‌کند که بر نقاط اصلی توافقنامه ژنو متکی است و این امری کاملا درست است، چیزی که الابراهیمی در اظهاراتش در نیویورک نیز به آن اشاره کرده بود.

لاوروف همچنین تاکید کرد: مسکو از اصول سازمان ملل در خصوص سوریه و پرونده هسته‌ای ایران دفاع خواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در پایان به سفر احتمالی الابراهیمی به روسیه نیز اشاره کرد و گفت: ما از الابراهیمی خواسته‌ایم که به روسیه بیاید و امیدواریم که وی به این خواسته ما پاسخ بدهد ما منتظر پیشنهادات وی درباره زمان این سفر هستیم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.