لاوروف: بیانیه سه جانبه درباره قره‌باغ مورد تایید روسیه و ارمنستان است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو و ایروان پایبندی کامل خود را به بیانیه روسیه، آذربایجان و ارمنستان درباره قره‌باغ اعلام کردند. او بر اولویت روسیه در حل مشکلات انسانی منطقه تاکید کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، در پایان مذاکراتی که هیئت دولتی روسیه امروز، شنبه در ایروان داشت، گفت: دیدارهای هیئت بر تضمین اجرای دقیق و کامل بیانیه صادره از سوی رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان در نهم نوامبر با محوریت توقف درگیری‌ها در اطراف قره‌باغ و اجرای روند صلح و انجام فعالیت‌های انسانی برای حمایت از ساکنان غیرنظامی متمرکز بود.

وی افزود: طرفین روس و ارمنی به اجماع تاکید کردند که تلاش‌های تردیدآمیز در این باره چه در داخل کشور و چه خارج از کشور غیرقابل قبول است.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: نخست وزیر ارمنستان و آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان بر بیانیه مذکور که در حل مشکلات بسیار خطرناک سهیم بود، تاکید و پایبندی خود را به لزوم ادامه اجرای بندهای آن مطرح کردند.

لاوروف امروز در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته بود: ما اولویت‌ها را به مسائل مربوط به حل و فصل مشکلات ناشی از وضعیت قره‌باغ می‌دهیم. بیانیه صادره در نهم نوامبر امکان حل این مشکلات را براساس توافقات مکتوبی که سه رهبر به آن دست یافتند، می‌دهد. در اولویت این بیانیه بازگشت آوارگان و تمام مسائل انسانی کنونی است که ما به آنها پایبندیم.

به گفته لاوروف، روسیه از آژانس‌های سازمان ملل می‌خواهد تلاش بیشتری برای یاری به ساکنان قره‌باغ داشته باشند و مرکز پاسخ‌گویی انسانی ایجاد شده در قره‌باغ براساس حکم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است و به نظارت بر مشکلات انسانی در منطقه و نیز نقشی که نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ خواهند داشت، توجه خواهد نمود.

او افزود: هیئت روس برای بررسی مسائل مربوط به روابط دو کشور به ایروان سفر کرده است.

همچنین سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در کنفرانس خبری با واگار شاک هاروتیونیان، وزیر دفاع ارمنی گفت، بعد از تضمین نیروهای حافظ صلح روسیه و تامین امنیت انتقال کاروان‌ها ۷۰۰۰ آواره به قره‌باغ بازگشته‌اند.

شویگو تصریح کرد: نیروهای صلح‌بان روسیه عبور تمامی کاروان‌های آوارگان را تضمین کردند و تا امروز، حدود ۷۰۰۰ آواره به محل زندگی خود بازگشته‌اند و این روند ادامه دارد و من مطمئم هر کسی که تمایل به بازگشت دارد می‌تواند این کار را انجام دهد.

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد، مسائل مربوط به زندگی روزمره شهروندان از جمله انرژی، غذا، پزشک و حمل و نقل در راس اولویت‌های تلاش‌هاست.

هاروتیونیان نیز گفت، به آتش‌بس پایبند هستند و نیروها به سرعت و کارآمد در منطقه مستقر شدند.

شویگو حفظ صلح در قره باغ را از اولویت‌های روسیه خواند و گفت:   ما حفظ صلح در قره باغ را از اولویت‌های خود می‌دانیم. ما همه اقدامات را برای تقویت ثبات در منطقه انجام می دهیم.

وزیر دفاع روسیه از جمله به تلاش های مسکو برای مبادله اجساد کشته شدگان و  تبادل اسرا و بازداشت شدگان اشاره کرد تا” آنها بتوانند به خانه‌ها و خانواده ها و نزدیکان خود برگردند.”

شویگو همچنین در دیدار خود با نیکول پاشینیان، نخست وزیر و واگارشاک هاروتیونیان ، وزیر دفاع ارمنستان در مورد عملیات پاسداری از صلح در منطقه درگیری قره باغ صحبت کرد.

۱۰ نوامبر ، روسیه ، آذربایجان و ارمنستان توافق نامه آتش بس در قره باغ را امضا کردند. بر اساس آن ، سربازان آذربایجانی و ارمنی درگیری ها را متوقف کرده ، در مواضع خود باقی مانده و زندانیان را تبادل می کنند. ارمنستان همچنین باید مناطق کلبجر ، لاچین و آغدام را به باکو بازگردد.

نیروهای پاسدار صلح روسیه در منطقه درگیری قره باغ مستقرشده اند .

در باکو ، این توافق نامه تسلیم ایروان تلقی شد. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه این سند بیشترین سود را برای جمهوری وی دارد،  خاطر نشان کرد: اکنون مرحله نظامی به پایان رسیده است و می توان به سراغ مسائل سیاسی رفت.

به نوبه خود نیکول پاشینیان،  نخست وزیر ارمنستان  خاطرنشان کرد که تصمیم گیری درباره صلح برای  او دشوار بود  اما به او امکان داد آنچه را که از قره باغ برای ارامنه باقی مانده بود، حفظ کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.