لاوروف: تحریم تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر متوقف می‌شود/ آمریکا به مقررات احترام بگذارد

وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با یک رسانه سعودی با بیان اینکه چیزی به نام تحریم تسلیحاتی ایران وجود ندارد تاکید کرد: تحریم های ایران در ۱۸ اکتبر به پایان می رسد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گو با شبکه سعودی العربیه گفت: چیزی به نام تحریم تسلیحاتی ایران وجود ندارد، شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل که برجام را تایید می کند اعلام کرد که ارسال تسلیحات به ایران و صادرات اسلحه از این کشور موضوع مورد بررسی شورای امنیت است.

 وی تاکید کرد: روز ۱۸ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ تحریم تسلیحاتی ایران متوقف خواهد شد و هیچ گونه محدودیتی پس از این تاریخ اعمال نخواهد شد.

لاوروف گفت:من نمی توانم به جای طرف های آمریکایی سخن بگویم زیرا آنها حرف های عجیب زیادی می زنند اما من احتمالا یک موضوع را می دانم زمانی که مقامات آمریکایی بطور رسمی ادعا می کنند که همچنان عضو برجام هستند من فقط می توانم به آنها یاداوری کنم که به مقررات احترام بگذارند. دونالد ترامپ دستوری را برای خروج از برجام امضا کرد و از همان لحظه حق رای آمریکا که قبلا به عنوان عضو برجام بود، لغو شد.

وزیر خارجه روسیه گفت: آن ها با این مساله مخالفت می کنند که قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه سازمان ملل برمبنای بند هفتم منشور این سازمان است و به همه اعضای سازمان ملل ارتباط دارد.آمریکا از برجام بطور رسمی خارج شده است. در قطعنامه ۲۲۳۱ گفته شده است که هر گونه تلاش برای  از سرگیری تحریم ها فقط می تواند از سوی اعضای برجام انجام گیرد اما آمریکا دیگر عضو این توافق نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا کشورهای دیگر را به اعمال تحریم در صورت همکاری با ایران  تهدید کند من تعجب نمی کنم، زیرا آمریکا تحریم های خود را در همه نقاط جهان و بدون دلیل بکار می گیرد.

لاوروف با اشاره به ضرب المثل “فیل در فروشگاه ظروف شکستنی” گفت: من می دانم که فیل نماد حزب جمهوریخواه است اما نباید جهان را به عنوان فروشگاه ظرف و ظروف درنظر بگیرید. همه کشورها به جز آمریکا معتقدند که مساله بازگرداندن تحریم ها وجود ندارد. این موضوع در شورای امنیت بررسی شد ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت اعلام کردند که دلایل حقوقی، سیاسی و اخلاقی برای بازگرداندن تحریم ها در مورد ایران وجود ندارد. همه ادعاها بی اعتبار است، این ارزیابی همه اعضای شورای امنیت به استثنای امریکا و یک کشور دیگر است.

لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا شرکت ها و بانک های روسیه برای مقابله با تحریم های آمریکا آمادگی دارند، گفت: متاسفانه  آمریکایی ها استعداد اجرای فعالیت های دیپلماتیک را از دست دادند. 

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: آنها اولتیماتوم می دهند و تاریخی را تعیین می کنند و پس از آن شروع به وضع تحریم می کنند.  می توانم بگویم که این اقدامات غیرقانونی است و وضع تحریم های یکجانبه که در سازمان ملل تایید نشده است اقدامی غیرقانونی است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.