لایحه بودجه ۹۴ راهی بهارستان می‌شود

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

لایحه بودجه ۹۴ راهی بهارستان می‌شود

ایران > قانونگذاری – ممتازنیوز:
۱۶ آذر ماه، لایحه بودجه سال فاصله اندک بین خانه بودجه نویسی و مجلس در بهارستان را طی کرده و برنامه‌های مالی دولت برای سال آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور تا کمتر از ۲۴ ساعت دیگر لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم می‌کند تا دومین بودجه دولت یازدهم هم بر خلاف سال‌های گذشته در دولت‌های قبل در موعد قانونی ارائه شده باشد.

با اینکه زمان قانونی تقدیم بودجه تا ۱۵ آذرماه (امروز) است؛ اما به دلیل حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابی خود، مجلس فردا جلسه علنی تشکیل داده و محیای تحویل لایحه بودجه است که تهیه و تنظیم آن از چند ماه قبل در معاونت برنامه ریزی شروع شده بود. این در حالی است که لایحه بودجه امسال نیز در بازه زمانی مقرر و در ۱۷ آذر ماه سال به مجلس رفت.

بنابر آنچه که تاکنون از اعداد و ارقام بودجه پیشنهادی دولت مشخص و گمانه زنی شده به نظر می‌رسد بودجه عمومی سال آینده ۲۱۹ هزار میلیاردی است.

نفت در بودجه ۷۲ دلار قیمت گذاری شد

مهمترین چالش بودجه سال بعد کاهش درآمدهای نفتی است به طوری که با ریزش حدود ۳۰ درصدی قیمت نفت در چند ماه اخیر و کاهش منابع ناشی از آن در نیمه دوم امسال، همچنین با توجه به پیش بینی های مطرح شده مبنی بر عدم بازگشت سریع قیمت نفت به حالت گذشته و احتمال ادامه روند نزولی تا ۶۰ دلار ، تعیین قیمت نفت را به یکی از بخش های اصلی بودجه سال بعد تبدیل کرد.

این در حالی است که در آخرین تغییرات در لایحه بودجه قیمت نفت ۷۲ دلار مصوب شده است.

احتمال دلار ۲۸۵۰ تومانی

همچنین تک نرخی شدن ارز به مانند سال جاری از اهداف اقتصادی دولت در سال آینده نیز خواهد بود. اما با وجود اینکه انتظار می رفت با کاهش درآمدهای نفتی رشد قابل توجهی در نرخ دلار بودجه ایجاد شود، ولی آخرین اظهارات رییس کل بانک مرکزی پیش بینی نرخ ۲۸۵۰ تومانی بوده است. بر این اساس به نظر می‌رسد مبنای تبدیل ارزهای نفتی به ریال ۲۸۵۰ تومان باشد.

رشد بودجه‌های عمرانی در سال آینده

بنا بر آخرین اظهارات رییس جمهور در رابطه با بودجه سال ، رقم بودجه‌های عمرانی با رشد حدود پنج هزار تومانی نسبت به سال جاری از ۴۱ هزار میلیارد تومان به ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

رشد کمتر از ۱۰ درصدی بودجه‌های جاری

اما با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد هزینه‌های جاری را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد، از تخمین‌های مطرح شده ۱۴٫۵ تا ۱۷ درصدی برای درصد افزایش حقوق کارکنان این گونه برآورد می‌شود که بودجه‌های جاری برای سال آینده نسبت به امسال رشد بیش از هفت تا هشت درصدی نداشته و دولت مبنا را بر صرفه‌جویی در هزینه‌های این بخش گذاشته باشد.

به گزارش ایسنا، فردا (یک شنبه) با رونمایی از لایحه بودجه سال ابعاد دیگری از این بودجه رونمایی خواهد شد که برنامه‌های دولت برای ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تصمیم گیری برای پرداخت سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی و سقف کل بودجه از مهمترین آنها خواهد بود، در عین حال که بعید نیست در ارقام اعلامی فعلی نیز تجدید نظر شده و در لایحه نهایی تغییر کرده باشد.

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.