لایحه بیمه زنان خانه دار در حال تدوین

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

شش تفاهم نامه با شش وزارتخانه در مباحث مختلف از جمله حمایت از زنان سرپرست خانوار، زنان بهبود یافته و توزیع بسته های بهداشتی میان دختران دانش آموز در مناطق محروم به امضا رساندیم. این تفاهم نامه ها ملی است و در سطح ملی نتیجه خواهد داد و سازمان های مردم نهاد را در حوزه خانواده شناسایی و با آنها ارتباط برقرار می کنیم و لایحه بیمه زنان خانه دار در حال تدوین است و پیش نویس این لایحه برای ارائه به دولت آماده شده است

با عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و آغاز بزرگداشت مقام روز زن و مادر و اهمیت نقش زن در خانواده و اینکه همواره این موضوع مورد تاکید بزرگان دین بوده است، مهم ترین تاکید مقام معظم رهبری بحث اهمیت و اعتبار نهاد خانواده و جایگاه زن در این نهاد است زیرا خانواده همیشه به عنوان سنگ زیربنای جامعه در آموزه های دینی ما مطرح بوده است.

بیانات مقام معظم رهبری دربارهٔ تشکیل مرکز مطالعاتی و کاری برای تدوین راهبردی صحیح در حوزه زنان و خانواده،مرکزی عالی و فراقوه ای مد نظر است تا به امر مطالعه و کاری در حوزه زنان و خانواده بپردازد.

‌با توجه به چالش های پیش روی حوزه زنان از جمله تعدد متولیان امر، مراکز تصمیم گیری وتصمیم سازی و چندگانگی طیف ها و گروههای زنان این ضرورت ایجاب می کند که این مرکز وجود داشته باشد و فراقوه ای عمل کند تا تاثیرات لازم را در حوزه زنان و خانواده داشته باشد.به نظر می رسد مرکز پژوهش های مجلس در حال بررسی این موضوع است .

هر کدام از قوای سه گانه برای خودشان مرکز و ساختار امور زنان و خانواده دارند‌ با این حال هم گرایی و هم افزایی میان این مراکز نمی بینیم یا بسیار کم رنگ است و چنانچه این مرکز وجود داشته باشد و نظارت و هدایت و سیاست گذاری در سطح کلان را بر عهده داشته باشد قطعا می توان امیداوار بود که هم گرایی و هماهنگی لازم در این حوزه انجام پذیرد.

ارزش گذاری کار خانگی زنان به عنوان دیگر موضوع موردتاکید رهبر معظم انقلاب است که این موضوع بدان معناست که نقش پنهان زنان خانه دار در اقتصاد خانواده و جامعه باید در حساب های ملی محاسبه شود و چنانچه این اتفاق بیافتد نهایت تاثیرگذاری و احساس موثر بودن را به این گروه ۱۸ میلیونی زنان خانه دار ایرانی خواهد داشت.

از نظر تئوری و مطالعه،کارهای بسیاری انجام شده و آماده اجراست اما آسیب شناسی لازم دارد که چرا این همه حجم بالای مطالعات مکتوبات و آثار نتیجه ای نداده است.

ما در آغاز کارمان از دستگاههای اجرایی گزارشاتی در این زمینه گرفتیم به این معنا که به طور مثال در خصوص بسته های اجرایی برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده گزارش هایی گرفته شد اما تقریبا می توان گفت که هیچ کدام از برنامه ها در بسته های اجرایی دستگاهها اجرا نشده بود.

شش تفاهم نامه با شش وزارتخانه در مباحث مختلف از جمله حمایت از زنان سرپرست خانوار، زنان بهبود یافته و توزیع بسته های بهداشتی میان دختران دانش آموز در مناطق محروم به امضا رساندیم.

این تفاهم نامه ها ملی است و در سطح ملی نتیجه خواهد داد و سازمان های مردم نهاد را در حوزه خانواده شناسایی و با آنها ارتباط برقرار می کنیم.

لایحه بیمه زنان خانه دار در حال تدوین است و پیش نویس این لایحه برای ارائه به دولت اماده شده است.

درخصوص افزایش مرخصی زایمان نیز با مجموعه پیگیریها به این نتیجه رسیدیم که در این خصوص نیاز به قانون تازه نیست زیرا مصوبه به اندازه کافی وجود دارد و انچه نیاز است بحث اعتبار بودجه بود که نهایتا قرار شد تامین اجتماعی در اینده نزدیک اعتبار لازم برای اجرای ان را اختصاص دهد.

*معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.