لایحه حمایت از کودکان بی سرپرست به مجلس برگشت داده شد/تبصره ازدواج با فرزند خوانده را مجددا بررسی میکنیم

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگشت لایحه حمایت از حقوق کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به مجلس، از احتمال بررسی مجدد تبصره ماده ۲۷ در هفته های آینده خبر داد و تاکید کرد:« در پی این هستیم با بررسی این تبصره از اجحاف و پایمال کردن حقوق فرزندخوانده دختر جلوگیری کنیم. »

سالار مرادی در گفت و گو با خبرنگار ممتاز نیوز، با بیان اینکه لایحه حمایت از حقوق کودکان بی سرپرست و بدسرپرست هنوز از سوی شورای نگهبان تایید نشده است، گفت:« شورای نگهبان با برگشت دادن این لایحه، به ماده ۲۰ و ۲۱ که بحث ثبت اسناد هویتی فرزندخوانده و سرپرست است ایراد گرفته و خواهان اصلاح این ماده بود که اصلاحات بر روی آن انجام شده است.»

وی دربارهٔ تبصره ماده ۲۷ لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست که مربوط به ازدواج سرپرست با فرزندخوانده با نظر دادگاه است، گفت:« مجلس دادگاه را به عنوان قیم فرزندخوانده دختر اعلام کرده است اما همچنان این ماده در کمیسیون در حال بررسی است. البته ازدواج سرپرست با فرزندخوانده از نظر اصول فقه و مبانی شرعی مشکلی ندارد اما مجلس در پی این بود که با ممنوعیت اجازه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده و مسلط کردن نظر دادگاه بر نظر سرپرست یک اطمینان خاطری را در این مورد به فرزندخوانده دهد.»

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران تاکید کرد:« در حال بررسی این تبصره هستیم تا از اجحاف و پایمال کردن حقوق فرزندخوانده دختر جلوگیری کنیم. »

وی دربارهٔ اینکه بسیاری از فعالان حقوق کودک معتقدند این قانون ضمانت اجرایی ندارد و ممکن است ازدواج با فرزندخوانده بدون اجازه دادگاه صورت گیرد؛ گفت:« بهزیستی کودک را به دست هر خانواده ای نمی سپرد. از طرفی در قانون سپردن سرپرستی کودک دختر به مرد مجرد ممنوع است. به هر حال ممنوعیت ازدواج با فرزندخوانده راه حلی بود که در مجلس هشتم پیشنهاد شده بود. نظرات کارشناسی این بود که نظر دادگاه به عنوان عالی ترین مرجع مد نظر است.»

نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود:« با اینحال این تبصره جای بحث دارد و احتمالا در هفته آینده بر روی آن مجددا بحث و بررسی صورت گیرد.»

وی در پاسخ به اینکه در صورت تایید این ماده از سوی شورای نگهبان، چطور امکان بررسی آن وجود دارد،گفت:« این لایحه در حال حاضر به مجلس برگشت داده شده است. »

مرادی با اشاره به سخنان وزیر دادگستری مبنی بر لزوم دقت بیشتر در مورد تبصره ماده ۲۷ گفت:« اعتقاد ما این است که این قانون برای تنظیم روابط اجتماعی است. این رابطه باید به نوعی تنظیم شود حتی اگر هیچ قانونی هم در این رابطه نباشد باز هم ممکن است ازدواج سرپرست با فرزندخوانده اتفاق بیفتد ولی اگر در این مورد قانون داشته باشیم این اتفاق می تواند با کنترل و نظارت باشد و شاید هم هیچ وقت چنین ازدواجی صورت نگیرد یا شرایطی ایجاد شود که حقوق کودک از بین نرود.»

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.