لایحه مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج همچنان در کمیسیون فرعی دولت

۳۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز: به نقل از رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، در سال جاری رویه اقدامات مداخله گرایانه در این سازمان به سمت اقدامات پیشگیرانه تغییر می‌کند و این تغییر رویه در سال جاری اجرایی می‌شود.

کاظم نظم ده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در سازمان بهزیستی،‌ اظهار کرد: بر این اساس فعالیتهای پیشگیری در بحث بنیادهای پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی و ژنتیکی،‌ افزایش کمپ‌ها و مراکز اقامتی معتادان در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای،‌ مشاوره با رویکرد اسلامی ایرانی و نیز ارائه خدمات حمایتی به بهبود یافتگان سوء مصرف مواد مخدر از دیگر اقدامات پیشگیرانه‌ای است که در سال جاری در دستور کار قرار گرفته و اجرایی خواهد شد.

نظم ده همچنین به افزایش ۱۷۰ درصدی بودجه حوزه پیشگیری در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت:‌ بودجه حوزه پیشگیری در سال ۹۰، ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که با متمم بودجه به ۱۴ میلیارد تومان رسید اما این بودجه در سال ۹۰ به مبلغی معادل ۳۴ میلیارد تومان افزایش یافت که این ارتقا نشان دهنده میزان توجه به حوزه پیشگیری بود.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی همچنین در مورد لایحه الزام به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اظهار کرد: این لایحه همچنان در کمیسیون فرعی دولت در حال بررسی است و پس از تایید به کمیسیون فرهنگی دولت می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم درخواست سازمان بهزیستی برای تسریع در روند تصویب لایحه الزام به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، این لایحه همچنان در کمیسیون فرعی دولت باقی مانده است.

نظم ده به محتوای این لایحه اشاره کرد و گفت: هر فردی که می‌خواهد ازدواج کند باید قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک انجام دهد و در صورتی که لازم باشد این مشاوره برای انجام آزمایش‌های خاص ژنتیک ارسال می‌شود و یا برای ثبت سند ازدواج معرفی خواهد شد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.