لباس‌های ضد حساسیت با استفاده از الیاف جدید تولید می‌شود

دانش > تحقیق‌و‌ تولید
محققان کشور موفق شدند تا با اضافه کردن نانوذرات نقره به الیاف پلاستیک، نخ‌های ضد باکتری تولید کنند که در تولید پارچه‌های خود تمیزشونده، ضد میکروب و ضدحساسیت کاربرد دارد.

به گزارش این نخ خاصیت‌ ضد بو، ضد میکروب و ضد حساسیت دارد. وی‍ژگی آنتی باکتریال به دلیل وجود نانو ذرات نقره موجود در آن ایجاد شده است.

به دلیل قرارگرفتن نانو ذرات نقره در ساختار نخ در مرحله تولید در دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد، خاصیت آنتی باکتریال این نخ‌ها پس از بارها شستشو نیز باقی می‌ماند.

نانوذرات موجود در این محصول بر اثر شستشو و یا استفاده خارج نشده و وارد محیط زیست نمی‌شود.

از آنجا که ذرات نقره در الیاف از طریق نانوذرات تیتانیوم وارد الیاف می‌شود، خاصیت خودتمیزشوندگی نیز در این نوع الیاف دیده می‌شود.

این الیاف در تولید فرآورده‌هایی مانند انواع البسه زیر آنتی باکتریال مانند جوراب و دیگر موارد کاربرد دارد.

همچنین در گردبافی، جوراب بافی، پرده بافی، تریکوبافی، لباس‌های ورزشی، بیمارستانی، نظامی، صنایع فیلترسازی و دیگر موارد نیز به کار می رود.

این محصول برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه تولید شده است، اما کشورهای پیشرفته از ۲ دهه گذشته وارد بازار این محصولات شده‌اند.

مصرف چنین الیافی صرفه‌جویی هزینه‌های خانوار، بهداشت فردی، جلوگیری از انتقال بیماری‌ها و دیگر موارد را به دنبال خواهد داشت.

این محصول مجوز تولید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را کسب کرده است و به تائید لابراتوارهای IGCژاپن و انستیتو پاستور ایران نیز رسیده است.

این طرح توانست مقام دوم محصولات و تجهیزات برگزیده را در هفتمین جشنواره برگزیده‌های فناوری نانو کسب کند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.