لباس بلوچی ها قدمت بسیار دارد/سوزن دوزی را همه می پسندند

گردآوری شده به همت گروه فرهنگ خبرگزاری ممتازنیوز

اولین مولف سوزن دوزی در گفت‌و گو با هنر آنلاین مطرح کرد

طراح دوخت و سوزن دوز بلوچ می گوید:هنر سوزن دوزی که هنر بسیار ارزنده ای هم است نه تنها در میان مردم و اقوام های ایرانی طرفدار دارد بلکه در کشورهای ایتالیا ،فرانسه و قطر نیز بسیار محبوب است.

زهرا ریگی اولین مولف سوزن دوزی و طراح دوخت در گفت و گو با خبرنگار سرویس مدولباس هنرآنلاین دربارهٔ سوزن دوزی بانوان بلوچ مطرح کرد:اول از همه باید بگویم خوشحال هستم که مردم و همچنین سایر کشورهای دیگر از سنت سوزن دوزی بانوان بلوچ استقبال خوبی تا به امروز داشته اند و قابل ذکر است که این هنر ارزنده در خانواده هر بلوچی از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی ادامه داد:سوزن زنی در اغلب از خانواده های بلوچی دیده می گردد و یک جورایی هم سنت و هم سوغات استان سیستان و بلوچستان به شمار میرود.

ریگی همچنین مطرح کرد:این هنر ارزنده نه تنها در میان مردم و اقوام های ایرانی طرفدار بسیار دارد بلکه در کشورهای ایتالیا و فرانسه و قطر نیز بسیار طرفدار دارد وعلاقه مندان خاص خودش را پیدا کرده است.

این هنرمند با اشاره به شباهت لباس های بلوچی با سایر شهر ها بیان کرد:گفتنی است که بسیاری از علاقه مندان این لباس ها در کشور های دیگر اولین برداشتتی که دارند این خواهد بود که این لباس ها متعلق به کشور افغانستان،پاکستان و گاهی هم کردستان است ولی خوب باید بگویم که لباس بلوچی از قدمت بیشتری نسبت به لباس هایی که نام برده می گردد بر خوردار است و یک جورایی دیگر شهر و یا کشور ها طرح لباس خودشان را با لباس های استان سیستان و بلوچستان تلفیق کرده اند و شاید به همین سبب است که در نگاه اول به این لباس تشخیص آن سخت باشد که بگوید این لباس متعلق به کدام شهر و یا کشور میباشد.

این هنرمند در پایان عنوان کرد: اغلب ازمحصولات سوزن دوزی شده ای که به سایر کشور ها صادر میشود را در قالب چیزهای تزئینی مثل سجاده نماز و گاهی هم به صورت نوار روی مانتو ها و کوسن ها ارئه میشود.

انتهای پیام/۶۲
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.