لبنیات از هفته آینده ارزان خواهد شد

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به آزادسازی واردات شیر خشک به کشور با نظارت انجمن‌های مربوطه، از احتمال تعدیل قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی از هفته آینده خبر داد.

محمد فربد اظهار داشت: توصیه سازمان‌های جهانی در مورد سرانه مصرف شیر برای هر نفر ۱۶۰ کیلوگرم در سال است که در بهترین وضعیت این رقم در ایران به ۹۰ کیلو می‌رسد.در واقع هنوز میزان شیر تولیدی در کشور جوابگوی مصرف در سطح استانداردهای جهانی نیست.

وی ادامه داد: به این ترتیب شیر تولیدی کشور پاسخگوی برنامه‌های توسعه مصرف در داخل نیست و با توجه به قرار گرفتن ایران در منطقه نیمه خشک دنیا و تأثیر آن در تأمین علوفه، تأمین شیر به اندازه کافی امکان‌پذیر نیست.

 افزایش قیمت شیرخام در پی ممنوعیت واردات شیر خشک

عضو هیئت مدیره انجمن فرآورده‌های لبنی با اشاره به ممنوعیت واردات شیر خشک در یک سال اخیر از سوی وزارت کشاورزی، گفت: شیر خشک وارداتی علاوه بر صنعت لبنیات، شیرینی و شکلات در صنایع سوسیس، کالباس و بستنی نیز مصرف می‌شود و صنایع لبنی نیز برای افزایش کیفیت ماست از آن استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: ممنوعیت واردات شیر خشک مشکلاتی را در تأمین شیر خام ایجاد کرده و باعث بالا رفتن قیمت شیر خام در کشور شد، زیرا بخشی از شیر خام تولیدی در داخل برای تولید شیرخشک مصرف می‌شود.

به گفته فربد، قیمت هر کیلو شیر خام با کیفیت بالا و پایه چربی ۳٫۷ درصد در اروپا حدود ۳۵ سنت است در حالی که در ایران هم اکنون قیمت هر کیلو شیر از هزار تومان بیشتر است.

وی با بیان اینکه دامداران علوفه با ارز دولتی دریافت می‌کنند، گفت: این در حالی است که قیمت شیر در داخل بالاتر از قیمت‌های اروپا و کیفیت آن نیز پایین‌تر است.

احتمال تعدیل قیمتها از هفته آینده

عضو هیئت مدیره انجمن فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه از یک سال پیش در حال مذاکره با مسئولان وزارت کشاورزی برای آزاد شدن واردات شیرخشک هستیم، اظهار داشت: با تصمیم‌گیری که اخیراً انجام شده است، امکان واردات شیر خشک فراهم شد که امیدوارم این مسئله باعث تعدیل قیمت شیر خام شود.

وی اظهار داشت: البته تاکنون تغییری در قیمت شیر خام ایجاد نشده است، ولی امیدواریم از هفته آینده با ورود شیر خشک، بازار شیر خام نیز متعادل شود.

وی در مورد تأثیر کاهش قیمت شیر خام بر قیمت فرآورده‌های لبنی نیز گفت: در صورت کاهش قیمت شیر خام، قیمت فرآورده‌های لبنی نیز تعدیل خواهد شد، البته در حال حاضر نیز واحدهای لبنی گران فروشی نمی‌کنند بلکه قیمت تمام شده تولید آنها افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: قیمت شیر خام در ایران باید حدود ۱۰ درصد بیشتر از قیمت شیر خام در کشورهایی که وضعیت آب و هوایی مناسب دارند، باشد و به این ترتیب قیمت هر کیلو شیر خام در کشور باید حدود ۳۸٫۵ سنت باشد.

 بازنگری در تفاهمنامه تولید محصولات پرچرب و کم‌چرب

فربد با اشاره به تفاهمنامه مربوط به عرضه محصولات لبنی کم چرب و پرچرب و قیمت‌گذاری آن گفت: کارخانه‌هایی که از این تفاهمنامه استقبال کردند با حاشیه زیان بالایی همراه هستند به همین دلیل بحثهایی در مورد بازنگری در این تفاهمنامه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: ممکن است در میزان تولید محصولات کم چرب و پرچرب و نوع قیمت‌گذاری آن تغییراتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه هر کیلو شیر خام در تابستان سال گذشته ۴۷۰ تومان عرضه می‌شد، گفت: در حال حاضر این قیمت به بیش از هزار تومان رسیده که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید در واحدهای لبنی شده است.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.