لزوم استفاده از تمام گروههای غذایی در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان، ماه نیایش با خداست. بهتر است با استفاده از اصول تغذیه ای مناسب احساس ضعف ناشی از نخوردن غذا را در خود از بین ببریم تا بتوانیم به خوبی عبادت کنیم.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  استفاده از تمامی گروههای تغذیه ای و غذاهای متنوع نخستین و مهم ترین عامل در رژیم غذایی صحیح  به شمار می رود، اظهار داشت: مصرف مواد غذایی گوناگون، دارای مواد مغذی مختلفی می باشند که هر کدام از آن ها برای سلامتی بدن لازم هستند.
 
دکتر زهرا اباصلتی  با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان مصرف کربوهیدرات ها و غذاهای پُر فیبر، شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و تمامی غلات باید در رژیم غذایی قرار گیرد، اظهار داشت: این گروه مغذی هستند، باعث احساس سیری می شوند، نسبتا کم کالری می باشند، ۳۰-۲۰ گرم فیبر مورد نیاز در روز را تامین می کنند، به آرامی هضم می شوند، بنابراین اثر کمتری روی انسولین و قند خون دارند. همچنین دارای ویتامین ها و عناصر معدنی مفید همچون ویتامین c ویتامین های گروه B و آهن می باشند.
 
وی گفت : در رژیم غذایی ماه مبارک رمضان مصرف انواع سبزیجات و میوه های سبز، زرد و نارنجی  همچون کلم بروکلی، هویج لیمو گنجانده شود زیرا این گروه دارای آنتی اکسیدان می باشند که برای حفاظت از بدن در برابر سرطان و بیماری های دیگر بسیار مهم می باشند و بهتر است روزانه ۵-۴ عدد میوه و سبزی فراوانی مصرف شود.
 
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان مصرف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده نظیر نان سفید و همین طور میان وعده های شور چرب و تند در رژیم غذایی کاهش پیدا کند، گفت: بسیاری از غذاهای شیرین، چربی زیادی هم دارند، بنابراین کالری زیادی به بدن فرد می رسانند و فرد میل کمتری به غذاهای مفید پیدا می کند.
 
دکتر زهرا اباصلتی افزود: در این ماه چربی های حیوانی را مصرف نکنید، زیرا دارای چربی اشباع می باشند که باعث افزایش مقدار کلسترول خون می گردند و مضرات فوق العاده زیادی برای سلامتی دارند و به جای آن  گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست و لبنیات کم چرب یا بدون چربی را مصرف کنید.
 
وی گفت: تنوع را در رژیم غذایی رعایت کنید. سعی نکنید احتیاجات غذایی خود را با خوردن یک نوع غذا تامین کنید، زیرا ممکن است  فرد به ماده مغذی ای احتیاج داشته باشد که در آن غذا موجود نباشد، بنابراین با مصرف انواع غذاها می توان مطمئن بود که تمام نیازهای تغذیه ای بدن تامین شده است.
 
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در ماه مبارک رمضان به مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. کلسیم برای استحکام استخوان ها و دندان ها بسیار مهم است. کلسیم را از منابع کم چرب نظیرشیر کم چرب یا ماست کم چرب فراهم کنید.
 
دکتر زهرا اباصلتی افزود: در ماه مبارک رمضان وزن خود را ثابت نگه دارید. ورزش کردن و اصولا فعال بودن را در زندگی روزمره خود فراموش نکنید. شما می توانید ورزش های کششی انجام دهید یا به پیاده روی بروید.
 
وی با اشاره به اینکه در ماه رمضان، مصرف چای و قهوه را محدود شود، زیرا این مواد باعث افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن می شوند، اظهار داشت: بهتر است مانند سایر اوقات، سه وعده غذایی شامل سحری، افطار و شام داشته باشید.
 
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: برای رفع یبوست و بوی بد دهان، بهتر است میوه و سبزی را در سه وعده غذایی خود منظور کنید. بهتر است بعد از خوردن سحری، ۲-۱ عدد میوه ومقداری سبزی مصرف کنید و بقیه میوه و سبزی را در زمان شام مصرف کنید.
 
دکتر زهرا اباصلتی اظهار داشت: در افطار از غذاهای حجیم استفاده نکنید، بلکه بدن خود را آرام آرام برای شام آماده کنید. در غیر این صورت شما دچار انواع بیماری های گوارشی از قبیل سوزش معده و نفخ می شود.
 
وی افزود: در ماه مبارک رمضان مصرف آب را فراموش نکنید. آب در حدود دو سوم وزن بدن را تشکیل می دهد. آب باعث سرحالی و سرزندگی می شود و همچنین برای رساندن مواد غذایی به اندام های بدن لازم است. لذا توصیه می شود که بعد از افطار آب بنوشید.
 
وی اظهار داشت: آب بهتر است ولرم باشد، تا مواد سمی را از راه ادرار و تنفس از بدن خارج کند و همچنین جلوی ورود باکتری های مضر به بدن را بگیرد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.