لزوم ایجاد مزیت رقابتی ‌ارتقای کیفیت و تنوع درمحصولات دانش بنیان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی فتح اله در نشست تخصصی صنایع پیشرفته و تولید ملی گفت: با وضع قوانین و مقررات هدایتی و حمایتی موثر، می توان شرایط محیط کسب و کار را برای توسعه و تجاری سازی محصولات دانش بنیان فراهم کرد.

وی بر ارایه ساز و کارهای مناسب برای افزایش رقابت پژوهشی و کارآفرینی تجاری در میان دانشگاهها و موسسات پژوهشی به منظور ساماندهی کسب و کارهای دانش بنیان تاکید کرد و افزود: باید مهارت های مدیریتی، بازاریابی و فروش متولیان کسب و کار دانش بنیان نیز ارتقا یابد.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، درک نقشه راه و راهبردهای توسعه دانش و فناوری و حصول آرمان مشترک و ساماندهی زنجیره ارزش صنایع دانش بنیان و زمینه سازی برای کسب و کار دانش بنیان در جهت آماده سازی آنها برای پذیرش استانداردهای بین المللی را در ساماندهی کسب و کارهای دانش بنیان در کشور موثر دانست.

وی، تمرکز بر خلق و توسعه ایده، دانش، پژوهش و فناوری را عامل اصلی خلق مزیت رقابتی و موتور رشد و توسعه اقتصادی، تجاری و صنعتی کشورها دانست و گفت: بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله، ایران کشوری توسعه یافته است که توسعه یافتگی نیز مستلزم خلق و تقویت مزیت های رقابتی به صورت همه جانبه است.

فتح اله اظهار کرد: بسیاری از کشورهای در حال توسعه به ویژه در شرق آسیا اجرای راهبردهای توسعه کسب و کارهای پیشرفته و فناورانه را در راس برنامه های خود قرار داده اند.

وی بر توسعه کسب و کارهای دانش بنیان در کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در اسناد بالادستی کشورمان از جمله در برنامه پنجم توسعه به جنبه های مختلف توسعه فعالیت دانش بنیان اشاره شده است.

فتح اله راهبرد اصلی حمایت از تولید ملی کار و سرمایه ایرانی را تجارت ، رقابت و اقتصاد دانش محور بیان کرد و افزود: سهم صنایع با فناوری بالا در ایجاد ارزش افزوده در سال ۱۳۸۸ حدود ۴ درصد بوده است که این سهم در کشور رو به رشد است.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ، نرخ رشد سالانه سرمایه گذاری و نرخ رشد سالانه بهره وری نیروی کار در صنایع با فناوری بالا  در کشور را به ترتیب ۱۰ و ۲/۸ درصد عنوان کرد.

وی میزان صادرات کالاها با فناوری بالا در کشور درسال گذشته را ۵۵۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این کالاها شامل فرآوردهای دارویی، ماشینهای رایانه ای و اداری، ماشین آلات الکترونیکی، محصولات الکترونیکی و مخابراتی و … بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد که تا سال ۲۰۲۴ ارزش صادرات جهانی کالاها با فناوری بالا از مرز ۳ هزار میلیارد دلار فراتر رود که این امر گویای اهمیت درآمدزایی صنایع با فناوری بالا در سال های آتی است.

فتح اله، توسعه توانمندی های عملیاتی، فناوری محصولات،‌ خدمات و فناوری تولید و توانمندی های بازاریابی را در ارتقا رقابت در کسب و کارهای دانش بنیان موثر دانست و افزود: با ارایه تسهیلات صادراتی برای محصولات دانش بنیان می توان کسب و کارهای دانش بنیان را در کشور توسعه داد.

وی ادامه داد: با اجرای صحیح قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، رشد متناسب زیرساخت های مالی و ضعف نظام بانکی در توسعه تامین مالی کسب و کارهای مالی و ایجاد نظام مدیریت جریان آمار و اطلاعات می توان در جهت رشد کسب و کارهای دانش بنیان در کشور گام برداشت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.