لزوم ایجاد گرایش تاریخ شفاهی در رشته‌های دانشگاهی

۰۶اردیبهشت،

18-343.jpg

رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت بحث تاریخ شفاهی، گفت: با توجه به اهمیت این گرایش، اما در بین رشته‌های دانشگاهی، رشته تاریخ شفاهی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محمد بیدهندی در هشتمین نشست تاریخ شفاهی ایران، اظهارکرد: متخصصان سایر رشته‌ها باید با تاریخ شفاهی آشنا شوند. ضرورت این موضوع در تمامی رشته‌ها احساس می‌شود و اگر کارگروه تاریخ شفاهی ایران، متخصصان سایر حوزه‌ها را با این موضوع درگیر کند، بسیار مفید است.

وی با ابراز امیدواری در خصوص آغاز فعالیت‌های کارگروه تاریخ شفاهی ایران، اظهارکرد: امیدواریم دست‌اندرکاران مرکز پژوهشی تاریخ شفاهی در سطح وسیع‌تری فرهنگ‌سازی کرده و به نتیجه مطلوب برسند.

همچنین اصغر منتظرالقائم، مدیرگروه تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان اینکه فرهنگ، مبنای هویت یک جامعه قرار می‌گیرد، گفت: باید نسبت به فرهنگسازی اهتمام داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اکنون در دهه چهارم انقلاب اسلامی قرار داریم، افزود: انقلاب اسلامی قادر به نظام سازی در تمامی زمینه‌هاست که هر نظام سازی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… نیازمند تمدن سازی نوین است، همچنین در این خصوص نهادهای مختلف فرهنگی نیز باید سازماندهی شود.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه باید با اتکا بر میراث گذشتگان، رشته نوینی را ایجاد کنیم، اضافه کرد: رشته تاریخ شفاهی می‌تواند در زمینه انتقال تجربیات نسل کنونی به آیندگان مفید بوده و الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی باشد، همچنین باید فرهنگ سازی و نظام‌سازی شود تا مشکلات اقتصادی و فرهنگی کمتر دیده شود.

وی با بیان اینکه از سال‌های قبل بحث تاریخ شفاهی یکی از دغدغه‌های اساسی اساتید این گروه بوده است، اظهار امیدواری کرد که نشست‌های تاریخ شفاهی منجر به ایجاد یک رشته دانشگاهی و فرهنگ‌سازی در کشور خواهد شد.

همچنین مرتضی نورایی، دبیر علمی هشتمین نشست تاریخ شفاهی درخصوص بازتاب‌های سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی ایران، گفت: عمومی‌سازی، حرکت به سمت علمی شدن و آموزش تربیت نیروهای متخصص و مشارکت فعال موسسه‌هایی که قصد همکاری با محققان شفاهی کار دارند از مهمترین بازتاب‌های نشست‌های تاریخ شفاهی است.

وی افزود: هدف از برگزاری نشست‌ تاریخ شفاهی ایان این است که آموزش‌های کارگاهی تاریخ شفاهی را به داخل دانشگاه آورده و به دانشجویان آموزش دهیم.

وی با اشاره به اینکه تمامی مباحث مطرح شده در این نشست توسط جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ثبت می‌شود، ادامه داد: انتظار داریم این نشست مانند اولین دوره برگزاری سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی در سال ۱۳۸۳ خط سیری را برای ۱۰ سال آینده تحلیل کرده و انتظار ما در مورد تاریخ شفاهی مشخص شود.

نورایی در پایان اضافه کرد: امیدواریم با مشارکت اشخاص در تمامی حوزه‌ها به ایجاد یک سرفصل دانشگاهی اهتمام ورزیم که به ایجاد گرایش تاریخ شفاهی در رشته تاریخ منجر شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.